30 september 2011
BMW ActiveHybrid 5

BMW ActiveHybrid 5

BMW introduceert ActiveHybrid 5

30 september 2011 | BMW presenteert de ActiveHybrid 5. Dit is de meest krachtige en efficiënte hybrideauto in zijn segment. De aandrijvingstechnologie ActiveHybrid biedt een gecombineerd vermogen (benzinemotor en elektrische aandrijving samen) van 250 kW (340 pk). Daarmee is een acceleratie van 0 naar 100 km/u mogelijk in 5,9 seconden. Mede dankzij de Auto Start Stop-functie en de nieuwe Coasting Mode is met de BMW ActiveHybrid 5 een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km haalbaar met een voor deze klasse eveneens lage CO2-uitstoot van 149 g/km.

De "Coasting Mode" is een noviteit, die op de autoshow IAA in Frankfurt werd gepresenteerd in de BMW i3 Concept. Bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld en de verbrandingsmotor uitgeschakeld bij snelheden tot 160 km/u, zodat de auto niet op de motor afremt en 'vrij' doorrolt. Bij daadwerkelijk remmen fungeert de elektromotor als dynamo, die de remenergie benut voor het bijladen van de lithium-ion-accu, die is geïntegreerd in de kofferbak. De Coasting Mode is net als de Auto Start Stop-functie actief in het speciale rijprogramma ECO PRO.

BMW ActiveHybrid 5

De elektromotor van de BMW ActiveHybrid 5 produceert maximaal 44 kW (55 pk). Gedurende 3 a 4 kilometer kan volledig elektrisch worden gereden met een maximum snelheid van 60 km/u. Daarna komt de 3,0-liter zescilinder-in-lijn TwinPower Turbo-motor in actie. Deze motor is ook te vinden in de BMW 535i en levert een maximumvermogen van 225 kW (306 pk). Bij stevig optrekken zijn beide krachtbronnen actief. In deze E-boost-functie is in totaal 450 Nm trekkracht beschikbaar – een winst van 50 Nm ten opzichte van de trekkracht van de zescilinder benzinemotor. Beide krachtbronnen drijven de achterwielen aan via een achttrapsautomaat. De elektromotor is ondergebracht in de behuizing van de versnellingsbak, voor een zo compact mogelijke bouw en minimale aandrijvingsverliezen.

Veel van de efficiency is ook bereikt door slim elektronisch energiemanagement. Dat zorgt ervoor dat bij lage snelheden zo veel mogelijk elektrisch wordt gereden. De elektronica krijgt informatie van onder meer het standaard Professional-navigatiesysteem. Verandering in weg- en verkeerssituaties worden zodoende al van te voren gesignaleerd. Het elektronisch brein zorgt met die informatie bijvoorbeeld dat de accu genoeg stroom heeft voor elektrische ondersteuning bij een naderende helling. Die extra energie wordt vervolgens weer teruggewonnen doordat de elektromotor op de weg omlaag weer als dynamo fungeert.

BMW ActiveHybrid 5

De 4-zone airconditioning van de BMW ActiveHybrid 5 wordt eveneens gevoed door de lithiumion-accu van de elektromotor. Dat scheelt brandstof. Bij stilstand en uitgeschakelde verbrandingsmotor blijft de airconditioning in werking, zodat de climate control ononderbroken geklimatiseerde lucht kan blijven leveren. Comfortabel bij een hoge buitentemperatuur en veilig bij wat koeler, vochtig weer, want dan wordt voorkomen dat de ruiten beslaan. De BMW ActiveHybrid 5 heeft verder dezelfde specificaties als de andere varianten van de BMW 5 Serie. Dynamiek, comfort en veiligheid zijn volop verzekerd. Onder meer dankzij elektromechanische stuurbekrachtiging en Dynamic Stability Control, met daarin onder meer de functies Dynamic Traction Control, ABS, Cornering Brake Control, Dynamic Brake Control en Brake-Assist.

Begin 2012 start de levering van de BMW ActiveHybrid 5. De consumentenprijs bedraagt €69.970,-