15 september 2011
Mercedes-Benz B-Klasse

Mercedes-Benz B-Klasse

Mercedes onthult B-Klasse E-Cell Plus

15 september 2011 | Op de autotentoonstelling van Frankfurt presenteert Mercedes-Benz met de Concept B-Class E-Cell Plus zijn eerste elektrisch aangedreven auto met range extender. Dankzij de lithium-ion batterij heeft de concept car een elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius van maximaal 100 km. Met inzet van de range extender (een driecilinder benzinemotor) komt de totale actieradius op 600 km. Het studiemodel is nagenoeg productieklaar. De marktintroductie staat gepland voor 2014.

De B-Klasse E-Cell Plus maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk zonder concessies te doen aan de actieradius. Zijn elektromotor levert een continu-vermogen van 70 kW en een piekvermogen van 100 kW. De compacte driecilinder benzinemotor met een vermogen van 50 kW vervult een dubbelfunctie. Bij lage snelheden laadt hij via een generator de batterij op en bij hogere snelheden (op de snelweg bijvoorbeeld) verzorgt hij samen met de elektromotor de aandrijving. De aandrijfkracht wordt via een nieuwe automatische transmissie op de voorwielen overgebracht.

Mercedes-Benz B-Klasse

Bij uitsluitend elektrische aandrijving heeft de B-Klasse E-Cell Plus een (lokaal emissievrije) actieradius van maximaal 100 kilometer. Met inzet van de range extender bedraagt de totale actieradius 600 kilometer. Zo komt de B-Klasse E-Cell Plus zelfs met lege batterijen altijd op de plaats van bestemming.

De B-Klasse E-Cell Plus kiest altijd volautomatisch en zonder dat bestuurder er omkijken naar heeft de optimale rijmodus. Met voldoende opgeladen batterij, rijdt de auto volledig elektrisch aangedreven. Het opladen van de batterij kan via huishoudstroom (230V) of snellading. Dan is een laadtijd van een uur haalbaar. Als de laadtoestand onder een bepaalde grens komt, schakelt de range extender bij. In beide modi is een topsnelheid van 150 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 11 seconden mogelijk. De gecombineerde CO2-uitstoot bedraagt 32 g/km.

Mercedes-Benz B-Klasse

Om altijd maximale efficiency te garanderen zijn er twee mogelijkheden:

  • Bij snelheden onder de 60 km/h verzorgen de verbrandingsmotor en generator samen de boordstroom (seriële modus). De benzinemotor functioneert dan op zo efficiënt mogelijke wijze.
  • Bij snelheden boven 60 km/h vervullen elektro- en benzinemotor een aandrijffunctie (parallelle modus). Een eventueel vermogensoverschot wordt gebruikt voor het laden van de batterij of voor het laten functioneren van secundaire aggregaten.

Zowel de elektromotor als de range extender is zeer compact. Ze zijn samen met de transmissie onder de motorkap ondergebracht. De lithium-ion-batterij en de benzinetank bevinden zich in de zogenaamde 'Energy Space', de speciaal voor alternatieve aandrijfvormen ontwikkelde tussenbodem van de B-Klasse.

Mercedes-Benz B-Klasse

De lithium-ion batterij van de B-Klasse E-Cell Plus is afkomstig van de Deutsche Accumotive, een joint venture van Daimler en Evonik. Het opladen kan via een in de achterbumper geïntegreerde aansluiting. Bij de marktintroductie is de zogenaamde Vehicle Homepage beschikbaar. Via elke computer of smartphone is dan contact te maken met de auto. Zo is het mogelijk de laadtoestand van de batterijen op afstand te bekijken of om de actuele actieradius op een kaart aan te geven. Ook smart charging is mogelijk. De eigenaar van de auto geeft daarbij het gewenste begintijdstip van een rit aan. Het laadsysteem zorgt vervolgens volautomatisch voor een volledig opgeladen batterij en eventueel zelfs voor een voorgekoeld of -verwarmd interieur. Ook het navigatiesysteem is op deze manier voor te programmeren.