13 september 2011
Ford Focus ST

Ford Focus ST

Ford Focus ST maakt debuut in Frankfurt

13 september 2011 | Vandaag is op de Autosalon van Frankfurt de vijfdeurs Focus ST onthuld. Europese consumenten kunnen ook kiezen voor de Wagon-versie van de Focus ST die in 2012 tegelijk met de vijfdeursversie zal worden geïntroduceerd.

Net als alle toekomstige ST-modellen heeft ook de nieuwe Focus ST fysieke DNA-kenmerken als sterk geprononceerde voor- en achterbumpers, een achterspoiler, een aan de onderzijde laag doorgetrokken carrosserie en een unieke, kenmerkende lakkleur.

Ford Focus ST

Zowel in de vijfdeursversie als de Wagon, biedt de Focus ST dezelfde rijeigenschappen waarmee de andere Ford 'Sports Technologies'-modellen zich van de concurrentie onderscheiden. De Focus ST wordt wereldwijd uitgerust met de 2.0-liter Ford EcoBoost. Directe inspuiting onder hoge druk, turbocompressor met lage inertie en een dubbele nokkenas met onafhankelijke variabele kleptiming hebben een geavanceerd verbrandingssysteem opgeleverd waarmee de benzinemotoren van Ford meer vermogen leveren en minder brandstof verbruiken. De motor levert een maximum uitgangsvermogen van 250 pk en een brede, vlakke koppelkromme met een piek van 360 Nm. Het responsieve koppel, een handelsmerk van de Ford EcoBoost-motoren, blijft gehandhaafd ondanks de piekwaarden.

Vergeleken met de 2.5-liter, vijfcilinder motor waarmee de vorige generatie Europese Focus ST was uitgerust, biedt de nieuwe viercilindermotor meer vermogen, maar door de kleinere inhoud en de innoverende technologie, verbruikt hij minder brandstof. De EcoBoost 2.0 in de Focus ST zorgt voor meer dan 20% minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik. In cijfers uitgedrukt is dit naar verwachting respectievelijk 169 g/km en 7l/100 km.

Ford Focus ST

Bij de 2.0-liter motor hoort een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen die doelgericht is verbeterd voor optimaal resultaat bij elke schakelmanoeuvre. De Global Performance Vehicles group heeft bijzonder veel aandacht besteed aan het nauwkeurig afstemmen van de overbrengingsverhouding voor de zesde versnelling. Hierdoor profiteert de bestuurder zowel van optimale rijprestaties als van een lager brandstofverbruik.

De vorige generatie Focus ST werd geroemd om het bijzonder sportief klinkende geluid dat door de vijfcilindermotor werd geproduceerd. De Ford EcoBoost viercilindermotor van de nieuwe Focus ST is van een ander laken een pak. De geluidsingenieurs van Ford wilden deze nieuwe motor per se een geluid geven waarover iedereen even enthousiast zou zijn. Dit proces bestond voornamelijk uit het verbeteren van de sound symposer, die voor het eerst is toegepast op de vorige Focus ST en daarna met groot succes is gebruikt in de Europese Focus RS- en RS500-modellen van de vorige generatie.

Ford Focus ST

De bestuurder zal kennismaken met het gloednieuwe Ford Sport Steering System. Dit systeem kent een variabele stuuroverbrengingsverhouding die de Focus ST op bochtige wegen wendbaarder maakt, maar tegelijkertijd vertrouwen biedt bij hoge snelheden. Dit systeem zorgt ervoor dat de stuurgevoeligheid op een recht stuk minder is, maar op bochtige stukken juist toeneemt. De bestuurder kan bij haarspeldbochten beide handen stevig aan het stuur houden en zo de auto optimaal onder controle houden. Verder biedt het systeem ook voordelen bij lage snelheden, zoals bij inparkeren, waarbij de bestuurder de auto makkelijker in de ruimte manoeuvreert.

Daarnaast is voor de Focus ST het programma Electronic Power Assisted Steering (EPAS) ook uitgebreid met Torque Steer Compensation (TSC), een systeem dat door Ford zelf is ontwikkeld. Dankzij een robuustere afstelling van het TSC kan de bestuurder van de Focus ST met vol gas accelereren op een slecht wegdek met oneffenheden en gedeelten waar de banden minder grip hebben. TSC constateert de problemen die hiervan het gevolg zijn en geeft dit door aan het EPAS-programma. Dit doet vervolgens het effect van het slechte wegdek teniet zodat de bestuurder er vrijwel niets van merkt.

Ford Focus ST

Voor de Focus ST is ook het Electronic Stability Programme (ESP) verbeterd, waarbij de nadruk op rijplezier lag. De bestuurder kan uit drie ESP-modi kiezen. Deze keuze kan worden ingegeven op basis van weg- en weersomstandigheden, maar ook door de behoefte van de bestuurder aan extra assistentie tijdens het rijden. In eerste instantie komt de werking van het ESP sterk overeen met het innoverende systeem waarmee de standaarduitvoering van de Focus is uitgevoerd, hoewel het bij de ST zo is afgesteld dat de bestuurder er minder van merkt. Deze standaardmodus assisteert de bestuurder onder allerlei terrein- en weersomstandigheden, variërend van droog, nat, besneeuwd, waardoor deze niet van invloed zijn op zijn zelfvertrouwen.

De bestuurder kan ook de tweede modus kiezen, reduced- of wideslip-modus genaamd, waarin het tractieregelsysteem is uitgeschakeld. Tractie wordt dan door de bestuurder geregeld en het ESP grijpt alleen bij uiterste noodzaak op.

Ford Focus ST

Maar het ESP-systeem kan ook volledig worden uitgeschakeld. Hierbij komt de Focus ST optimaal tot zijn recht en heeft de bestuurder de volledige controle over de auto. Deze modus is bij uitstek geschikt voor het rijden op bijvoorbeeld een circuit. Alleen secundaire voorzieningen als Enhanced Dynamic Cornering Control (EDCC) blijven actief, zodat de bestuurder toch kan genieten van hetgeen de Focus ST op sportief gebied in huis heeft.

In bochten is Enhanced Torque Vectoring Control een hulpmiddel voor de bestuurder van de Focus ST. Het is een speciaal voor de ST afgestelde versie van het Torque Vectoring Control waarmee de basisuitvoering van de Focus is uitgerust. Het standaardsysteem past koppelvectoring toe tijdens het remmen. Hierbij wordt bij het nemen van een bocht remkoppel toegepast op het binnenwiel, waardoor het effect van onderstuur wordt verminderd en er meer tractie is. In werking komt dit overeen met een traditioneel differentieel met beperkte slip.

Ford Focus ST

Het systeem van de Focus ST past dit krachtiger toe en is ook uitgerust met Cornering Under Steer Control (CUSC). Deze technologie zorgt op basis van het onderstuurgedrag, voorafgaand aan ESP voor gierkoppel. Dit gebeurt zowel bij het ingeschakelde als bij het uitgeschakelde systeem. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat Enhanced Torque Vectoring Control van essentieel belang is om de voorwielaangedreven Focus ST tot een echte 'bestuurdersauto' te maken die elke bocht vol vertrouwen neemt.

Door toepassing van verbeterde schokdempers en veren is het chassis van de ST 10 mm verlaagd. Dit geeft de ST zijn zelfverzekerde uitstraling en zorgt ervoor dat het zwaartepunt dichter bij het wegdek ligt en de auto zich dus in bochten preciezer laat sturen.

Ford Focus ST

De achterwielophanging is verbeterd met een aantal speciaal voor de nieuwe Focus ST ontwikkelde onderdelen. Belangrijke onderdelen zijn de verbeterde draagarmen en een volledig nieuwe stabilisatorstang. Beide komen voort uit de wens van de ontwikkelaars om de bestuurder zoveel mogelijk feedback en controle te bieden.

Er bestaan enkele kleine verschillen tussen de achterwielophanging van de Focus ST vijfdeurs en van de ST Wagon. Om een zo groot mogelijke bagageruimte te behouden, zijn de schokdempers van de Wagon onder een hoek geplaatst, net als in de basisuitvoering. Maar uiteindelijk beloven beide carrosserieuitvoeringen van de Focus dezelfde handelbaarheid die maakt dat een bestuurder altijd de weg met de meeste bochten opzoekt.