12 september 2011
Lexus GS 450h

Lexus GS 450h

Lexus onthult GS 450h op IAA

12 september 2011 | De Lexus GS 450h Hybrid beleeft zijn werelddebuut op de IAA Frankfurt. Een volledig nieuwe ontwikkelde aandrijflijn met een nieuwe 3,5 liter Atkinson cycle V6 en twee elektromotoren vormt het Full Hybrid hart van het model. Volgens Lexus worden sportieve prestaties gecombineerd met een laag verbruik: (6,3 l/100km en een uitstoot van minder dan 145 g/km). Prijzen en de introductiedatum worden later bekend gemaakt.

De nieuwe GS 450h Hybrid breekt met het verleden van de GS-serie. Lag de focus voorheen allereerst op comfort, voor het nieuwe model was de opdracht om een hightech auto te ontwikkelen met een Europese inborst: krachtig, strak sturend, dynamisch, lichtvoetig en comfortabel.

Lexus GS 450h

Hoewel in lengte gelijk gebleven, is de nieuwe generatie anders geproportioneerd. Dat komt niet alleen door het scherp getekende silhouet, maar ook werd de vooras 10 mm naar het front geplaatst, kreeg de daklijn een lift van 15 mm en nam de spoorbreedte van de auto met 40 mm vóór en 50 mm achter toe. Die aanpassingen aan koetswerk en carrosserie zorgen niet alleen voor een dynamischer uiterlijk, maar dragen ook bij aan de verbeterde stabiliteit op hoge snelheden.

Voortaan is de GS standaard voorzien van LED Daytime Running Lights. Deze zitten verwerkt in een koplamp waarin behalve het richtingsignaal, ook LED verlichting is verwerkt voor normaal én groot licht. Tussen die koplampen prijkt de krachtige trapezium grille. De vorm draagt de nieuwe designrichting van Lexus uit.

Lexus GS 450h

De aandrijflijn van de GS 450h Hybrid is volledig nieuw ontwikkeld. Hij bestaat uit een 3,5 liter grote Atkinson cycle V6, die in combinatie met twee elektromotoren de achterwielen aandrijft. De batterij levert een piekvermogen van 650 Volt in de sportstand en 500 Volt onder normale omstandigheden. Het systeem is daardoor goed voor een vermogen van 343 pk en 345 Nm. Daarmee kan de GS 450h Hybrid zich in 5,9 seconden naar 100 km/u schieten. De top is begrenst op 250 km/u.

Die prestaties staan een laag verbruik niet in de weg. Het brandstofverbruik volgens de ECE-testcyclus daalt namelijk met 18% ten opzichte van zijn voorganger naar 6,3 l/100km (was 7,6) en de CO2-uitstoot ligt nu onder de 145 gr/km (was 180).

Lexus GS 450h

De nieuwe GS heeft een sportiever karakter dan het vorige model. Ten eerste zijn carrosserie en wielophanging volledig opnieuw ontworpen en werden de remmen krachtiger. Ten tweede zorgt de Active Vehicle Suspension (AVS) voor een sterk verbeterd weggedrag, hoge stabiliteit en meer rust in de carrosserie. En ten derde ontwikkelde Lexus het Lexus Dynamic Handling system. Dat koppelt AVS met Dynamic Rear Steering (DRS), Variable Gear Ratio Steering (VGRS) en het Vehicle Dynamic Integrated Management systeem (VDIM).

De bestuurder van de nieuwe GS 450h kan kiezen uit verschillende rijstanden, waaronder naast een Eco-modus ook onder meer (afhankelijk van de uitvoering) een Sport en Sport+ stand. In die laatste twee standen ligt de nadruk op het leveren van maximale prestaties, zowel motorisch als dynamisch. Daarbij wordt de GS 450h geholpen door een elektronisch gestuurd variabel dempsysteem en actieve elektronische besturing op de achterste (aangedreven) wielen. Dit systeem belooft naast een grotere veiligheidsmarge in listige situaties vooral ook extra rijdynamiek en een zeer hoge stabiliteit in snel genomen bochten.

Lexus GS 450h

In het rijkelijk met leder afgewerkte interieur staat de rijder van de GS 450h Hybrid centraal. Bovendien is het dashboard opgebouwd uit twee horizontale zones. In de bovenste zone bevindt zich behalve het optitron instrumentarium met Head-Up Display ook een 12,3 inch groot LCD Multi-display. Dat grote scherm is te bedienen met de alweer tweede generatie van Lexus' computermuis-achtige Remote Touch. Het informeert de inzittenden niet alleen over navigatie en audio, maar bijvoorbeeld ook (tegelijkertijd) over de car set-up, energiestromen van de Lexus Hybrid Drive en inkomende telefoongesprekken.

Ook is de zitpositie stevig onder handen genomen. De stoelen voorin (met butterfly hoofdsteunen) omarmen hun inzittenden en kunnen desgewenst uiterst laag worden gezet. Dat geeft niet alleen een actieve rijhouding, maar draagt volgens de ontwerpers ook bij aan het rijplezier van de GS 450h Hybrid. Omdat ook het stuur nu dichter naar de chauffeur kan worden gehaald, is het vinden van een ideale zitpositie makkelijker geworden. Op de achterbank profiteren de passagiers van extra been- en hoofdruimte. De achterbank zelf werd geheel nieuw ontworpen: vorm, vulling en zithoek zorgen voor extra comfort.

Lexus GS 450h

Bagage gaat vanaf nu moeiteloos mee onder de achterklep. Onder meer door de (nikkel metaalhydride) batterij anders op te bouwen, groeide de afmeting met 55% naar 465 liter.

Om het klimaat aan boord optimaal te kunnen regelen, wordt de GS 450h Hybrid standaard uitgerust met S-Flow Air Conditioning met Nano technologie. Het systeem meet door middel van sensoren waar de inzittenden zich bevinden en past daar haar werking op aan. Die efficiëntie spaart energie. Maar het gaat verder: de buitenlucht wordt gebruikt om het bovenlichaam te verkoelen dan wel te verwarmen terwijl de binnenlucht om de benen en voeten op temperatuur te brengen en te houden. En schakelt de chauffeur de ECO-drive modus in, dan wordt indien nodig automatisch de stoelverwarming aangezet zodat het ventilatiesysteem minder hard hoeft te werken.

Lexus GS 450h

Nano technologie wordt nog nauwelijks toegepast in auto's, maar is standaard in de GS 450h Hybrid. Het systeem werkt in combinatie met de airconditioning en brengt in watermoleculen verpakte negatief geladen ionen in de lucht. Die ionen zuiveren vervolgens de lucht, absorberen geurtjes en houden de lucht iets vochtig, wat uitdroging van huid en haar voorkomt.

Op het gebied van veiligheid kan de nieuwe Lexus GS worden voorzien van onder meer een Night Vision System, waarmee de chauffeur zijn zicht in het donker sterk verbetert. Ook treft hij een Blind Spot Monitor aan die helpt bij het signaleren van voertuigen in de dode hoek, net als Lane Keep Assist (LKA) en Lane Departure Warning (LDW). Dit systeem kan kleine stuurcorrecties uitvoeren om de juiste koers vast te houden.