13 september 2011
Volkswagen Up!

Volkswagen Up!

Volkswagen toont zes Up! studiemodellen

13 september 2011 | De bijna 9.000 m2 grote Volkswagen-stand op de autoshow van Frankfurt staat vol wereldprimeurs. De Up! is dé publiekstrekker. Hij maakt zijn opwachting als driedeurs en er is bovendien een zestal Up! studiemodellen aanwezig.

De Up! is Volkswagens nieuwe troef in het compacte segment. Zijn lengte bedraagt 3,54 meter en toch belooft hij een ongekende hoeveelheid ruimte en gebruiksgemak. Volkswagen maakt kort na de IAA de prijzen van de driedeurs Up! bekend, begin 2012 staat hij in Nederland wegenbelastingvrij bij de dealer.

Volkswagen Up!

Zes Up!-studiemodellen maken duidelijk dat het Up!-concept in meerdere opzichten onbegrensde mogelijkheden biedt. De buggy Up! is een open auto met een brede, lage motorkap en grote 18-inch wielen. Achter de twee zitplaatsen zijn stevige rolbeugels geplaatst. De openluchtervaring wordt versterkt door de open dorpels. Het interieur is daarom ook waterbestendig uitegevoerd. Door het lage gewicht en de lage zitpositie \rijdt de buggy Up! als een kart. Handig is het dockingstation voor iPod/iPad.

De Up! azzurra sailing team: mediterraan. Dit studiemodel is bedacht door de Italiaanse Volkswagen-ontwerpers Giorgetto Giugiaro en Walter de'Silva. Deze Up! met nautische invloeden heeft dak noch deuren en is volledig in zijn element in luxe jachthavens.

Volkswagen Up!

De cross Up! is een studiemodel dat drie dingen toont: 1. Het uiterlijk van de vierdeurs Up! 2. Hoe een crossversie er uit kan zien en 3. Volkswagens intentie om de cross-lijn naar andere modelreeksen door te trekken. De cross Up! valt op door karakteristieke C-stijlen. Hij beschikt over cross-accenten als matzwarte carrosseriedelen, een verhoogd onderstel (+15 mm), forse 16-inch lichtmetalen wielen en dakrails. Het interieur is avontuurlijk en kleurrijk aangekleed.

Sportiviteit staat voorop bij de GT. Een motorvermogen van 100 pk is realistisch. In combinatie met een gewicht van 900 kg is dat volgens VW goed voor prestaties van GTI-niveau. De dynamische inborst van de GT Up! komt tot uiting in grote luchtinlaten, 17-inch lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, een achterspoiler, twee uitlaten en een sportief interieur.

Volkswagen Up!

De 68 pk/50 kW sterke driecilinder EcoFuel-motor van de eco Up! is geschikt voor aardgas. De gemiddelde CO2-uitstoot met BlueMotion Technologies bedraagt 79 g/km. De eco Up! debuteert in 2012 in een uitvoering zonder BlueMotion Technologies (CO2-uitstoot: 86 g/km). Wanneer de eco Up! wordt afgetankt met biogas, is hij vrijwel CO2-neutraal.

De e-Up! is een elektrisch aangedreven model en is vrijwel klaar voor serieproductie. Het piekvermogen van de elektromotor bedraagt 82 pk (continu: 54 pk), het maximale koppel 210 Nm. De batterij is ondergebracht in de vloer, heeft een capaciteit van 18 kWh en is goed voor een actieradius tot 130 km. De e-Up! is herkenbaar aan een specifieke grille en LED-dagrijverlichting.