2 september 2011
 

Volkswagen NILS

Volkswagen presenteert NILS

2 september 2011 | Volkswagen presenteert NILS, een elektrisch aangedreven eenzits studiemodel dat is ontwikkeld voor het stadsverkeer van de toekomst. NILS is weliswaar een studiemodel, maar zijn opzet is volgens VW zeer realistisch. Hij debuteert op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt van 15 tot en met 25 september.

NILS is de belichaming van Volkswagens visie op de stadsauto van de toekomst. De ontwikkeling van de auto werd ondersteund door het Duitse ministerie van Transport, Bouwnijverheid en Stedelijke Ontwikkeling. Het doel van het NILS-project was het uitwerken van een realistisch en haalbaar concept voor efficiënte en milieuvriendelijke mobiliteit.

Volkswagen NILS

NILS is 3,04 meter lang, 0,86 m breed en 1,20 m hoog. Daarmee is hij zeer wendbaar in de stad. Zijn opzet lijkt op die van een Formule 1-auto: de bestuurder zit in het midden en de motor bevindt zich achterin. Bovendien zijn de 17-inch wielen vrij geplaatst. De vleugeldeuren benadrukken het dynamische karakter nog eens. Bovendien is NILS direct herkenbaar als Volkswagen; de bumpers lijken bijvoorbeeld sterk op die van de onlangs gepresenteerde up! Ondanks de compacte afmetingen beschikt NILS over een praktische bagageruimte.

Het lichtgewicht (460 kg) NILS-studiemodel heeft een elektromotor met een constant vermogen van 20 pk / 15 kW en een piekvermogen van 34 pk / 25 kW. De motor wordt gevoed door een compacte en daardoor relatief goedkope lithium-ion batterij met een capaciteit van 5,3 kWh. Hiermee is een actieradius van 65 km mogelijk. De topsnelheid bedraagt 130 km/h. Het opladen van de batterijen via het reguliere stroomnet (230 V) neemt maximaal twee uur in beslag. NILS belooft volop rijplezier. Niet alleen doordat het maximale koppel van 130 Nm direct beschikbaar is, maar ook door de achterwielaandrijving en optimale gewichtsverdeling.

Volkswagen NILS

NILS is uitgevoerd met City Emergency Braking. Dit is een onderdeel van het Automatic Distance Control-systeem dat door middel van lasersensoren voorliggers detecteert. City Emergency Braking kan autonoom remacties uitvoeren en zo ongevallen voorkomen of de gevolgen ervan beperken. Ook Front Assist is geïntegreerd. Dit waarschuwt de bestuurder door middel van akoestische en visuele signalen voor een gevaarlijke situatie. Indien nodig volgt een remingreep.

Een 7-inch TFT-scherm doet dienst als dashboard in NILS. Op dit scherm wordt relevante informatie als de energiestroom en de resterende actieradius weergegeven. Evenals de nieuwe up! maakt NILS gebruik van een Portable Infotainment Device (PID). De PID is op het dashboard te plaatsen. Via het aanraakscherm zijn vervolgens alle navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren. Ook de zuinige Eco-modus is via de PID te selecteren. Bovendien wordt via het scherm duidelijk gemaakt welke bestemmingen met de actuele laadstatus van de batterij kunnen worden bereikt.

Volkswagen NILS

Om gewicht en kosten te besparen, is NILS op verschillende punten zo eenvoudig mogelijk uitgevoerd. Zo zijn de buitenspiegels handmatig van binnenuit verstelbaar. In een interieur van slechts 61 centimeter breed is dat geen nadeel. Ook stuurbekrachtiging ontbreekt. Een auto van nog geen 500 kilo heeft dat volgens VW simpelweg niet nodig.

NILS maakt gebruik van een aluminium space frame. De complete dragende structuur bestaat daarbij uit aluminium. Deze constructie is licht en tegelijkertijd zeer sterk. Een rollbar achter de bestuurder zorgt voor extra veiligheid. Verschillende carrosseriedelen zijn van aluminium gemaakt, andere van hoogwaardige, zeer sterke kunststoffen. De ramen zijn van krasvast, gelaagd polycarbonaat. Het NILS studiemodel maakt gebruik van bi-xenon hoofdverlichting. De knipperlichten, dagrijverlichting en achterlichten maken gebruik van energiezuinige LED's.

Volkswagen NILS Volkswagen NILS Volkswagen NILS Volkswagen NILS
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via