31 augustus 2011
 

Audi

Audi S6, S7 Sportback en S8 debuteren op IAA

31 augustus 2011 | Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt (15-25 september) introduceert Audi de sportieve S6, S7 Sportback en S8. Deze high performance-modellen beschikken over een compleet nieuwe V8 Biturbo-motor, die een maximaal vermogen van 382 kW/520 pk levert. Dankzij cilinderuitschakeling zijn de modellen met de nieuwe motor tot wel 25% zuiniger dan hun voorgangers.

De nieuwe Audi S6/S6 Avant beschikt over de 309 kW/420 pk sterke uitvoering van de 4.0 TFSI-motor. Het koppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 1.400-5.300 tpm. Dit leidt tot een sprint van 0-100 km/h in 4,8 seconden (Avant: 4,9 s) en een topsnelheid van 250 km/h die elektronisch is begrensd. Ten opzichte van de 5,2-liter V10 die hij opvolgt, is de nieuwe V8 Biturbo 25% zuiniger. De S6 verbruikt gemiddeld 9,7 l/100 km (Avant: 9,8 l/100 km).

De voor deze klasse lage verbruikscijfers komen op het conto van een combinatie van technologieën. De V8 Biturbo beschikt over een start/stop-systeem en regeneratie van remenergie (recuperatie). Nieuw is het intelligente cilindermanagement. Dit houdt in dat bij deellast vier cilinders worden uitgeschakeld. Daarbij treedt direct het "Active Noise Cancellation System" in werking. Zodra één van de vier in het interieur geïntegreerde microfoons storende geluiden opmerkt, wordt ter eliminatie daarvan via het audiosysteem een tegengeluid uitgezonden.

Audi

De S6-modellen beschikken standaard over Quattro permanente vierwielaandrijving in combinatie met een sportonderstel met adaptieve luchtvering en variabele demping. Audi Drive Select is standaard. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit vijf verschillende rijprogramma's: van maximale dynamiek tot optimale efficiency. Keramische remschijven zijn als extra leverbaar. De S6-modellen hebben standaard 19-inch lichtmetalen velgen; 20-inch is optioneel.

De nieuwe Audi S7 Sportback beschikt ook over de 309 kW/420 pk sterke uitvoering van de vierliter V8 Biturbo-motor. In combinatie met de standaard zeventraps S tronic-transmissie leidt dat tot een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. De S7 Sportback heeft een gemiddeld verbruik van 9,7 l/100 km.

De S7 Sportback dankt zijn dynamiek aan de combinatie van Quattro permanente vierwielaandrijving en een sportief afgestemde adaptieve luchtvering. Optioneel is een sportdifferentieel leverbaar. Dit verdeelt de aandrijfkrachten variabel over de achterwielen. Audi Drive Select, dat keuze biedt uit vijf rijprogramma's, is ook op dit model standaard.

Audi

Diverse aluminium en chromen details (grille, bumpers, buitenspiegels) en de diffuser waarin vier uitlaatpijpen zijn geïntegreerd, geven het ontwerp een sportief element. Een sportstuur en meervoudig elektrisch bedienbare sportstoelen zijn standaard. Lederen bekleding in combinatie met Alcantara is standaard. Voor de interieurafwerking is er keuze uit aluminium, carbon en verschillende houtsoorten De S7 Sportback komt in mei 2012 op de Nederlandse markt.

In de nieuwe Audi S8 levert de nieuwe 4.0 TFSI V8 Biturbomotor een vermogen van 382 kW/520 pk. Het maximale koppel van 650 Nm is continu beschikbaar tussen 1.700 en 5.500 tpm. Daarmee is de nieuwe S8 goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden. De topsnelheid is evenals bij de andere nieuwe S-modellen begrensd op 250 km/h. Ook deze krachtigste versie van de nieuwe V8 Biturbo maakt gebruik van efficiencyverhogende technologieën als een start/stop-systeem, recuperatie en het intelligente cilindermanagement. Daardoor bedraagt het gemiddelde verbruik 10,2 l/100 km. De voorganger met 5,2-liter V10 liet een gemiddelde van 13,2 l/100 km voor zich noteren.

De S8 beschikt over een achttraps Tiptronic-transmissie. Deze is afgestemd op maximale efficiency, maar hij ondersteunt ook een dynamische rijstijl. Luchtvering met variabele demping is standaard. Dit schept ook de mogelijkheid om een carrosseriehoogte naar wens in te stellen. Ook "Dynamic Steering" met snelheidsafhankelijke bekrachtiging is standaard. Dankzij Audi Drive Select werken alle aandrijf- en onderstelsystemen samen op de manier die bestuurder kiest. Het spectrum reikt daarbij van efficiënt tot sportief.

Audi

Onderscheidende elementen ten opzichte van de A8-modellen zijn de 20-inch velgen, de specifieke grille (platinagrijs met dubbele chroomlijsten), luchtinlaten opzij en diverse aluminium accenten. In de achterbumper is een subtiele diffuser geïntegreerd. Hierin zijn twee dubbele uitlaten opgenomen. De S8 wordt in mei 2012 op de Nederlandse markt verwacht.

Audi Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via