31 augustus 2011
 

Ford Evos

Ford toont Evos Concept

31 augustus 2011 | De Ford Evos-conceptauto, die zijn internationale debuut maakt op de Frankfurt Motor Show in september 2011, vormt de ultieme expressie van de nieuwe mondiale designtaal van Ford en is gericht op essentiële aandrijvings- en autotechnologieën voor de toekomst. Deze fastback werd ontworpen als specifieke conceptauto en introduceert de eerste echte nieuwe mondiale designtaal van Ford, nu het One Ford productieprogramma van het bedrijf in een stroomversnelling komt.

De Ford Evos-conceptauto is niet zomaar een oefening in ontwerpen. Het is het resultaat van een inspanning van het wereldwijde Ford-team voor productontwikkeling om auto's te ontwerpen en te ontwikkelen als meer dan alleen een binnen- en buitenkant of een verzameling nieuwe snufjes.

"In de Ford Evos-conceptauto is dit doel onderzocht en uitgebreid naar connectiviteit. Het is niet de bedoeling om een smartphone van de auto te maken, maar om een persoonlijke en veilige verbinding met de buitenwereld te scheppen als verrijkend totaalontwerp binnen de context van de auto", vertelt Derrick Kuzak, Group Vice President voor Product Development bij Ford.

Ford Evos

Het wereldwijde Research and Innovation-team van Ford onder leiding van Paul Mascarenas kreeg de opdracht een Evos-conceptauto te bouwen rond een technologie-ervaring die net zo visionair moest zijn als het ontwerp. Het resultaat laat zien hoe Ford wil voortbouwen op snelle innovaties zoals het SYNC-systeem voor connectiviteit in de auto.

De Ford Evos-conceptauto is gebaseerd op een gedetailleerd inzicht in de voorkeuren en rijgewoonten van de bestuurder. Deze persoonlijke informatie wordt gecombineerd met aanvullende gegevens uit cloud computing, zoals het werkschema van de bestuurder, lokaal verkeer of weersomstandigheden. Deze informatie zorgt voor een gepersonaliseerde, aaneengesloten ervaring wanneer de bestuurders in en uit de auto stapt.

Zo kan automatisch dezelfde soort muziek of hetzelfde nieuwsprogramma worden afgespeeld waarnaar thuis wordt geluisterd, of kan het interieur worden verwarmd of gekoeld tot een ideale temperatuur voordat de bestuurder instapt zonder dat dit wordt opgegeven, omdat de vertrektijd wordt voorspeld aan de hand van de agenda. Via draadloze communicatie met apparatuur in huis wordt de garagedeur gesloten en worden automatisch de lichten uitgedaan wanneer de auto wegrijdt.

Ford Evos

Met de huidige technologie moeten instellingen voor het chassis worden gedefinieerd op basis van de vermogens en voorkeuren van doorsneebestuurders en de eigenschappen van een gemiddeld wegtype. De conceptauto voorziet in afstelling en prestaties die worden aangepast aan de weg die wordt genomen en het specifieke individu achter het stuur.

Nadat de technologie de gewoonten en vaardigheden van de bestuurder heeft geleerd, kan een verbinding worden gemaakt met kaart- en weergegevens uit cloud computing om de aandrijving, besturing, ophanging en remsystemen aan te passen aan optimaal genoegen, comfort en veiligheid. Omdat de auto zich aanpast en is afgesteld op maximale prestaties op basis van de situatie, wordt het rijden naar een hoger niveau getild.

De Ford Evos-conceptauto is ook uitgerust met geavanceerde sensoren voor luchtkwaliteit en filtersystemen die mensen met een allergie moeten helpen. Met inachtneming van de locatie kunnen luchtkwaliteitsgegevens worden verkregen via cloud computing en kan proactief een gezondere route naar de bestemming worden voorgesteld.

Ford Evos

instrumentenpaneel terugbrengen tot alleen de noodzakelijke meterinformatie en de aangesloten smartphone van de bestuurder op 'Niet storen' zetten om aandacht voor de weg te bevorderen.

De Ford Evos-conceptauto wordt gecompleteerd met een lithium-ion plug-in-hybride (PHEV) aandrijving die dezelfde prestaties van een nieuwe generatie en een even laag brandstofverbruik biedt als de Ford C-MAX Energi die volgens planning in de VS in 2012 en in Europa in 2013 wordt uitgebracht.

In een hybride met een 'powersplit'-architectuur kunnen de elektromotor en de benzinemotor afzonderlijk of gezamenlijk worden gebruikt om de efficiency te maximaliseren. De aandrijving werkt doorgaans volledig elektrisch voordat er voor doorlopende optimale zuinigheid overgeschakeld naar hybridemodus.

Ford Evos

De Ford Evos-conceptauto is speciaal ontworpen om de nieuwe ontwerpstrategie van Ford te introduceren. De voornaamste ontwerpelementen zullen worden toegepast in komende Ford-auto's. Het nieuwe wereldwijde design-DNA biedt de designteams van het bedrijf over de hele wereld een gemeenschappelijk kader als richtlijn bij het creëren van nieuwe producten, zodat zij vorm kunnen geven aan een samenhangende reeks opvallende auto's met dezelfde onderliggende designkenmerken.

Met de lengte van een typische C-klasser maar de breedte van een CD-klasser heeft de Ford Evos-conceptauto een krachtige, sportieve uitstraling. Door de naar voren geplaatste motorkap, de sterk geronde voorruit en de verder naar achteren geplaatste A-stijl konden de designers de impressie van een klassieke GT wekken, maar dan met een zeer eigentijdse uitstraling.

De spectaculair omhoog scharnierende van de conceptauto, zowel voor als achter, bieden comfortabel toegang tot de ruime vierzits cabine. De conceptauto meet 4,50 m x 1,97 m x 1,36 m (l x b x h) en heeft een wielbasis van 2,74 m.

Ford Evos Ford Evos Ford Evos Ford Evos Ford Evos
 
Websitewww.ford.nl
Deel via