29 augustus 2011
 

Peugeot HX1

Peugeot toont HX1 Concept op IAA

29 augustus 2011 | De Peugeot HX1 beleeft zijn wereldpremière in Frankfurt. De HX1 richt zich op de toekomst en presenteert nieuwe oplossingen op verschillende terreinen: architectuur, aërodynamica, multifunctionaliteit, uitrusting, de sfeer en de materialen in het interieur, en natuurlijk de motorisering. Daarbij werd voorbij gegaan aan bestaande vooroordelen en was de concentratie gericht op één thema: de "metamorfose", waarbij de auto zich kan aanpassen aan zijn omgeving, aan de rijomstandigheden en aan de gebruiksbehoefte.

Als de auto stilstaat of langzaam rijdt, waarbij alle bewegende panelen die de luchtstroom optimaal geleiden in ruststand zijn, lijkt hij wel uit één stuk te zijn gemaakt. In de turbineachtige 7-spaaksvelgen zitten bewegende delen die openen om een dicht wieloppervlak te creëren. De achterspoiler en twee zijspoilers aan de bovenzijde van de achterklep komen bij snelheden boven de 100 km/u naar buiten, waarmee de HX1 zich fysiek aan zijn omgeving aanpast.

Peugeot HX1

Het front van de HX1 vertoont duidelijk de nieuwe identiteit van Peugeot. Ook bij deze conceptcar werd het thema van de unieke grille, die los voor de auto lijkt te "zweven", in het gestroomlijnde ontwerp opgenomen. Met zijn katachtige koplampen "kijkt" de auto u zelfbewust, zelfs wat uitdagend aan en op de voorzijde van de motorkap prijkt natuurlijk de "Leeuw", het trotse symbool van het merk.

Mede dankzij de LED verlichting heeft de auto een bijzonder karakteristiek uiterlijk, zowel overdag als 's nachts direct herkenbaar. Datzelfde geldt ook voor de achterzijde met de boemerangvormige achterlichten die de auto "de sporen" lijken te geven.

Peugeot HX1

De HX1 heeft bijzondere afmetingen: laag (1,373 m), breed (max. 1,990 m) en lang (4,954 m). Zo ontstond een auto met lange pure lijnen, slank, elegant en met een bijzonder lage luchtweerstand voor een maximaal rendement. De vier portieren openen tegengesteld en zorgen voor een gemakkelijke toegang tot het interieur.

Het interieur is zo ontworpen dat de passagiers achterin net zo veel van het rijden genieten als de voorste inzittenden. Indien noodzakelijk kunnen twee extra stoelen uitgeschoven worden in het midden: Dit ingenieuze systeem werd al tijdens de Mondial van Paris 2010 al getoond bij de vorige conceptcar, de HR1.

Peugeot HX1

De HX1 is op vele manieren aan de wensen van de bestuurder aan te passen. Een voorbeeld daarvan is de elektrische stuurkolom die tegelijk met de stoel versteld kan worden om het instappen te vergemakkelijken. Of de stand van het stuurwiel die automatisch wordt aangepast voor meer comfort als er op kruissnelheid wordt gereden. En niet te vergeten het draaibare, multifunctionele display in het midden van het dashboard waarop dan alleen nog de belangrijkste informatie wordt weergegeven.

Ook achterin is er alles aan gedaan om het de inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken. De stoelen achterin zijn verstelbaar: de bediening ervan is weggewerkt in de middenarmsteun. De middenconsole biedt plaats aan een minibar en een koffiezetapparaat met een duidelijke knipoog naar het verleden van Peugeot. De middenconsole, die is uitgevoerd met hand bewerkt wit marmer, zorgt voor een exclusieve sfeer.

Peugeot HX1

Onder de motorkap van de HX1 ligt een 150 kW (204 pk) sterke 2.2 l HDiF in combinatie met een 6-traps automaat. In combinatie met een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor achterin beschikt de auto over een vermogen van 220 kW (299 pk).

Deze conceptcar heeft ook een "plug-in"-mogelijkheid: de lithium-ion accu's kunnen opgeladen worden door een gewone stekker in een standaard 220V-stopcontact te steken. Zo kan de actieradius bij het rijden in de ZEV-modus tot 30 km vergroot worden. De HX1 haalt zodoende op papier een verbruik van 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar 83 g/km.

Peugeot HX1 Peugeot HX1 Peugeot HX1 Peugeot HX1
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via