26 augustus 2011
Opel Ampera

Opel Ampera

5 Euro NCAP-sterren voor Opel Ampera

26 augustus 2011 | De Opel Ampera kreeg vijf sterren van de onafhankelijke consumentenorganisatie Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). De Opel Ampera behaalde meer punten dan nodig is voor de hoogste klassering in alle categorieën, waaronder bescherming van inzittenden, veiligheid van kinderen, bescherming van voetgangers en veiligheidssystemen. De vijfdeurs auto kreeg bovendien een topscore bij de zijdelingse botsing. De uitstekende cijfers die de Ampera hier behaalde, zijn te danken aan de combinatie van een stevige carrosseriestructuur, een stijve kooiconstructie en doeltreffende veiligheidssystemen.

De Ampera is de eerste door Euro NCAP geteste auto die de maximale score behaalt bij de zijdelingse botsing, die sinds 2009 verplicht is. In deze test wordt de auto met 29 km/u zijdelings tegen een paal geslingerd, die een boom simuleert. Dankzij de uitstekende crashbestendigheid en stijfheid van de carrosseriestructuur van de Ampera worden inzittenden zeer goed beschermd.

Opel Ampera

Een stijve kooiconstructie verzekert de bescherming tegen aanrijdingen. Deze werd ontworpen om zo min mogelijk te vervormen en de grootst mogelijke overlevingsruimte te bieden bij een ongeval. Om de aanrijdingskrachten te helpen verspreiden worden de voorkant, zijkanten en achterkant van de kooiconstructie beschermd door energieabsorberende zones die zich op een gecontroleerde manier vervormen.

Na alle aanrijdingtests werd ook de elektrische veiligheid van de auto gecontroleerd. Het accupakket van de Ampera bestaat uit 288 cellen in negen afzonderlijke modules en bevindt zich in het midden van de auto. De structuur van de auto is er omheen gebouwd. Dankzij het slimme structurele ontwerp van de auto is het accupakket doeltreffend beschermd tegen zowel frontale als zijdelingse aanrijdingen.

Opel Ampera

Hoewel men voor de elektrische veiligheid na een ongeval ernaar streeft geen hoogspanning meer te hebben, kan in noodgevallen de hoogspanningsaccu gemakkelijk losgekoppeld worden door de hulpdiensten. Na een ongeval mag er geen elektrolyt terechtkomen in de passagiersruimte van de Ampera en mag er niet meer dan zeven procent van het elektrolyt buiten de passagiersruimte en accu aangetroffen worden.

De Ampera heeft onder meer de volgende voorzieningen voor actieve en passieve veiligheid:

  • Standaard ABS, tractiecontrole, elektronische remkrachtverdeling, het Brake Assist-remhulpsysteem en elektronische stabiliteitsregeling
  • Acht airbags waaronder frontale, zijdelingse en knieairbags, net als in het dak geïnstalleerde gordijnairbags die de inzittenden helpen beschermen bij een zijdelingse aanrijding of wanneer de auto over de kop slaat
  • Een optionele achteruitrijcamera met een in het scherm van het navigatiesysteem geïntegreerd display
  • Een ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes voor de achterste zitplaatsen
  • Verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen die bescherming bieden tegen whiplashletsels wanneer de auto van achter wordt aangereden
  • Wegklappende pedalen (Pedal Release System) om de onderbenen te beschermen bij een frontale botsing.