23 augustus 2011
Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz toont SLK 55 AMG

23 augustus 2011 | Op de IAA in Frankfurt introduceert Mercedes-Benz de SLK 55 AMG. Deze meest sportieve SLK beschikt over een atmosferische 5,5-liter AMG V8 met een vermogen van 310 kW/422 pk en een koppel van 540 Nm. De dynamiek van het nieuwe model zit ook in het standaard AMG sportonderstel, het Direct Steer-systeem en het AMG high performance remsysteem inclusief Torque Vectoring-remmen.

De nieuwe 5,5-liter AMG V8 is relatief licht (187 kg) en de interne weerstand is minimaal. De V8 beschikt over directe inspuiting, een start/stopfunctie en AMG Cilinder Management. Dit laatste zorgt ervoor dat vier cilinders bij deellast worden 'uitgeschakeld', met een aanzienlijke brandstofbesparing als resultaat. In de zuinige 'viercilindermodus' is overigens nog altijd 230 Nm trekkracht beschikbaar.

De SLK 55 AMG is goed voor prestaties van niveau: de topsnelheid bedraagt 250 km/h en de sprint van 0-100 km/h kost 4,6 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,4 l/100 km (CO2: 195 g/km). Daarmee is de nieuwe SLK 55 AMG 30% zuiniger dan zijn voorganger.

Mercedes-Benz SLK

Het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem is voorzien van speciale 'kleppen'. Zodra het motormanagement een sportieve rijstijl herkent (boven 2.000 tpm), gaan deze kleppen open. Daardoor wordt het V8-geluid extra aangezet. Bij deellast blijven de kleppen dicht voor optimaal comfort.

De SLK 55 AMG wordt standaard geleverd met AMG Speedshift Plus 7G-Tronic versnellingsbak. Deze kent drie modi: 'C' (Controlled Efficiency), 'S' (Sport) en 'M' (Manual). Bij een sportieve rijstijl treedt automatisch de 'double-declutching-functie' in werking. Dit zorgt voor spectaculaire geluidseffecten bij het schakelen.

De SLK dankt zijn meer dynamische weggedrag aan het AMG sportonderstel. Vering en demping zijn nadrukkelijk op sportiviteit afgestemd. Samen met de dikkere stabilisatoren en meer negatief camber achter is de SLK 55 volgens AMG tot zeer hoge bochtsnelheden in staat. Dit zonder dat de carrosserie gaat 'rollen'. Dankzij de Torque Vectoring Brakes is de aandrijfkracht op elk achterwiel individueel te reguleren. Dit zorgt onder kritische omstandigheden voor maximale controle in bochten. Het AMG Direct Steer-systeem draagt bij aan een exacter stuurgedrag en maximale 'feedback'.

Mercedes-Benz SLK

De SLK 55 AMG is direct herkenbaar aan de typische AMG-stylingdetails vóór, achter en opzij. Blikvangers zijn de grote luchtinlaten, de specifieke AMG LED-dagrijverlichting, donker getinte koplampen en achterlichten, de diffuser achter en twee dubbele uitlaten. Het interieur doet denken aan dat van de SLS AMG. Het AMG Performance sportstuur, de AMG sportstoelen en het dashboard zijn duidelijke verwijzingen naar de sportieve inborst van de SLK 55 AMG.

De SLK 55 AMG is standaard uitgevoerd met geïntegreerde rolbeugels, Attention Assist dat een slaperige bestuurder herkent, front-airbags, hoofd- en thorax-airbags en Neck-Pro crash-actieve hoofdsteunen. Optioneel zijn de volgende veiligheids-/assistentiesystemen leverbaar: Distronic Plus, Intelligent Light System, Speed Limit Assist, Pre-Safe en Pre Safe Brake. Dit laatste 'herkent' een ophanden zijnde kop-staart botsing en reageert door een autonome remactie van de SLK 55 AMG voor te bereiden. Dit systeem is actief bij snelheden van 30-200 km/h.

De nieuwe SLK 55 AMG wordt begin 2012 op de Nederlandse markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.