29 juli 2011
BMW i3

BMW i3

BMW toont i3 en i8 Concept

29 juli 2011 | BMW toont twee studiemodellen uit de "i"-serie: de i3 Concept en de i8 Concept. De BMW i3 Concept is een volledig elektrisch aangedreven auto, die emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden mogelijk maakt. De BMW i8 Concept is een rasechte sportauto, die van hybridetechniek gebruikmaakt om sportieve prestaties met lage emissies te combineren.

Voor beide conceptmodellen heeft BMW een compleet nieuwe bouwwijze ontwikkeld, waarbij de technische eisen van een elektrische aandrijflijn als uitgangspunt zijn genomen. Traditionele carrosserieconstructies zijn volledig losgelaten, waardoor de auto's veel compacter en lichter kunnen worden geconstrueerd. Op deze manier kan het meergewicht van de accu's worden gecompenseerd.

BMW i3

De basis van dit zogeheten "LifeDrive" concept wordt gevormd door een stijf, uit aluminium vervaardigd chassis: de Drive-unit, waarin aandrijflijn, accu en wielophanging zijn geïntegreerd. De Life-unit is een zeer sterk en bijzonder lichte opbouw van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit materiaal is minstens zo sterk als staal en tegelijkertijd 50 procent lichter. Het gebruik van koolstofvezel draagt er mede aan bij dat de passieve veiligheid van BMW's LifeDrive concept op een hoog niveau staat.

Een belangrijk doel van BMW i is om auto's te verkopen die duurzaam zijn door de complete waardeketen. Dus 'from well to wheel' en verder. BMW i modellen zullen dan ook op een bijzonder duurzame wijze geproduceerd worden: de productiefaciliteit in Leipzig verbruikt bijvoorbeeld 70% minder water en 50% minder energie per geproduceerd voertuig dan gebruikelijk. Bovendien is alle gebruikte energie afkomstig uit duurzame bronnen zoals uit waterkrachtcentrales. Daarnaast wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede en te hergebruiken materialen. Zo is van alle gebruikte kunststoffen 25 procent gemaakt van reeds gerecycled materiaal.

BMW i3

BMW i modellen zijn ontworpen om zo slim mogelijk met energie om te gaan. Het Global Warming Potential (GWP) van de BMW i3 is dan ook minstens een derde lager dan dat van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Als de accu's ook nog worden opgeladen met groene stroom, dan is dat zelfs meer dan 50% lager. Na hun levensduur kunnen de auto's uitstekend gerecycled worden, omdat de auto's zijn ontworpen volgens een closed-loop recycling proces. Zo worden ruwe materialen en grondstoffen uit de natuur ontzien.

Door de toepassing van lichte materialen biedt de BMW i3 Concept een ruime actieradius en superieure veiligheid. De elektrisch aangedreven auto is ontwikkeld voor emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden. De BMW i3 valt op door zijn sportieve prestaties, dankzij een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze motor, die 40% compacter is dan die in de MINI E, levert bovendien een koppel van 250 Nm, dat al vanaf stilstand beschikbaar is. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt minder dan acht seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.

BMW i3

De BMW i3 Concept is uitgerust met een speciale 'cruise'-functie: bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld, zodat de auto niet op de motor afremt en 'vrij' doorrolt. Bij daadwerkelijk remmen fungeert de elektromotor als dynamo, om de remenergie te benutten voor het bijladen van de accu. Dit alles draagt bij aan een ruime actieradius van 130 – 160 km. Is die ondanks deze efficiënte techniek toch ontoereikend, dan is als optie een zogenoemde range extender (REx) verkrijgbaar: een compacte benzinemotor met generator om het laadniveau van de accu's langer te handhaven. REx functioneert daarbij als een soort brandstofreserve. De energievoorziening wordt te allen tijde verzorgd door een lithium-ion accupakket, dat via een conventioneel stopcontact (220 volt) in zes uur kan worden opgeladen. Met een snellader kan de accu al in een uur tot 80 procent worden opgeladen.

De BMW i8 is een sportauto. De voorwielen worden aangedreven door een aangepast aandrijfsysteem uit de BMW i3 Concept, terwijl een driecilinder turbomotor de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening neemt. Deze bij BMW in eigen huis ontwikkelde 1,5-liter driecilinder levert 164 kW (220 pk) en een maximumkoppel van 300 Nm. Samen verlenen de twee motoren de i8 Concept 260 kW (354 pk) aan vermogen en 550 Nm aan koppel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 seconden vergt. Dit alles bij een brandstofverbruik dat nog onder de drie liter ligt! (2,7 l/100 km)

BMW i3

Net als de BMW i3 Concept is ook de BMW i8 Concept gebaseerd op de nieuwe LifeDrivearchitectuur. Bij de BMW i8 Concept is deze echter meer afgestemd op de dynamiek van een sportauto. De Life-unit is hier namelijk niet op maar tussen twee Drive-modules gemonteerd. De voorste module bevat de componenten van de elektrische aandrijving, de achterste de verbrandingsmotor. De motoren zijn met elkaar verbonden door een 'energietunnel', waarin de lithium-ion-hoogspanningsaccu is geplaatst. Deze constructie zorgt voor een laag zwaartepunt en een ideale 50/50 gewichtsverdeling. Samen met de multilink-wielophanging brengt dit een optimale wegligging en een controleerbaar, neutraal weggedrag.

De accu van de elektrische aandrijfunit kan in twee uur via een conventioneel stopcontact (220 volt) worden opgeladen, waarna de auto 35 km kan afleggen in de puur elektrische modus. Uiteraard is het mogelijk beide aandrijfsystemen tegelijk te gebruiken, zodat de BMW i8 Concept de voordelen van vier-, voor- én achterwielaandrijving kan combineren. Een intelligent controlesysteem zorgt dat zoveel mogelijk energie wordt teruggewonnen zonder aan dynamiek en stabiliteit in te boeten. Daarnaast biedt de 2+2-zitter genoeg ruimte voor vier inzittenden, zodat de sportauto ook een hoge mate van praktische bruikbaarheid biedt.