25 juli 2011
Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Mercedes introduceert C63 AMG Black Series

25 juli 2011 | De nieuwe Mercedes-Benz C63 AMG Coupé Black Series brengt racetechnologie en -design van het circuit naar de openbare weg. De Black Series wordt aangedreven door een 6,3-liter V8-motor met 380 kW (517 pk) vermogen en 620 Nm koppel. In januari 2012 komt de auto op de markt, de prijs is nog niet bekend.

Met zijn brede, lage en gespierde uiterlijk valt de Mercedes-Benz C63 AMG Coupé Black Series meteen op. Elementen in de vormgeving zijn overduidelijk geïnspireerd door de SLS AMG GT3. Dat weerspiegelt de missie die AMG voor ogen had. De AMG Black Series-versie van de C-Klasse Coupé appelleert met uiterlijk en techniek sterk aan de successen die geboekt zijn in de DTM en de kennis die Mercedes-Benz heeft gestoken in de Formule 1.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Het pijlvormige front, de grote luchtinlaten en de openingen in de aluminium motorkap geven de auto zijn sportieve expressie. De splitter onder de voorspoiler draagt sterk bij aan de uitgebalanceerde aerodynamica van de auto. De voorwielophanging is volledig nieuw ontwikkeld en dat resulteerde in een 40 millimeter grotere spoorbreedte. Achter is die met 79 millimeter toegenomen. Het betekent ook dat de C63 AMG Coupé Black Series aan de voorzijde is voorzien van 28 millimeter bredere spatschermen; achter zijn de spatschermen aan weerszijden 42 millimeter verbreed.

Grote, lichtmetalen 19-inchwielen met banden in de maat 255/35R19 voor en 285/30R19 achter zijn standaard. De door de wielen zichtbare, rood gespoten remklauwen maken het sportieve voorkomen helemaal af. De lichtmetalen wielen zijn gesmeed, net als die van de SLS AMG. Ze zijn daarmee in totaal elf kilogram lichter dan vergelijkbare gegoten aluminium wielen. Het lagere gewicht betekent een vermindering van het onafgeveerde gewicht, een beter wegcontact en nauwkeurige besturing.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Aan de basis staat de 6,3-liter V8 AMG-motor met een vermogen van 380 kW (517 pk) en een maximumkoppel van 620 Nm. Voor de nieuwe tweedeurs C63 AMG Coupé Black Series is deze atmosferische krachtbron verfijnd. De gesmede zuigers, de drijfstangen en de lichtgewicht krukas stammen stuk voor stuk van de motor die AMG voor de SLS AMG heeft ontwikkeld. Ook het motormanagement is gefinetuned voor optimale prestaties. De sprint van nul naar honderd kilometer per uur vergt 4,2 seconden. Een oliekoeler met een vijftig procent groter oppervlak zorgt ervoor dat de V8 zonder problemen langdurig hoge prestatieniveau kan handhaven.

De beproefde AMG Speedshift MCT-7 sporttransmissie brengt de krachten over naar de aangedreven achterwielen. De vier schakelprogramma's waaruit is te kiezen, de dubbele ontkoppelingsfunctie en Race Start staan garant voor maximaal sportief rijden en een hoge mate van variabiliteit. In de schakelprogramma's Sport Plus en Manual wisselt de transmissie in 100 miliseconden van versnelling.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Voor de C63 AMG Coupé Black Series heeft AMG een nieuw sportonderstel ontwikkeld. Kenmerkend zijn de over de schokdempers geplaatste schroefveren. Deze constructie is de norm in de autosport en biedt talrijke instellingsmogelijkheden, zodat de bestuurder zijn persoonlijke set-up voor vering en demping kan kiezen.

Nieuw is het sperdifferentieel achter. Het verbetert de tractie, die in het bijzonder tot uiting komt bij circuitgebruik op het scherp van de snede. Het in drie posities in te stellen ESP biedt een ideale instelling voor uiteenlopende omstandigheden. De bestuurder kan met een drukknop kiezen uit ESP ON, Sport Handling Mode en ESP OFF.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Ook het remsysteem is onder de loep genomen. Het remvermogen is naar een hoger niveau gebracht dankzij grotere remschijven. Aan de voorzijde hebben die een diameter van 390 millimeter bij een dikte van 36 millimeter. Achter zijn de maten respectievelijk 360 x 26 millimeter. Het metaal waarvan de voorste remschijven zijn gemaakt, is van dezelfde samenstelling als die van de schijven die in de autosport worden gebruikt. Aan de voorzijde zijn remklauwen toegepast met zes zuigers, achter zijn het exemplaren met vier zuigers.

Omwille van gewichtsbesparing is er geen achterbank in de auto gemonteerd. Wel zijn twee afzonderlijke stoelen achterin als optie leverbaar. De sportstoelen voorin geven zeer veel zijdelingste steun. De bekleding is deels uitgevoerd in een synthetische Dynamica-vezel. Deze exclusief ogende stof is te vinden op het centrale deel van de stoelen en op de portieren. Het stuurwiel is met nappaleder bekleed. Met aluminium paddles aan het stuurwiel is handmatig schakelen mogelijk. Rood gekleurde stiksels in het leder en de stoffering en de rode gordels zorgen voor een extra racy accent.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Het instrumentarium bestaat uit drie ronde meters en er is een driedimensionaal TFT-kleurenscherm. Hierop zijn onder meer de temperatuur van de motorolie, de stand van het ESP en de instellingen van de versnellingsbak af te lezen. Met een draaischakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de transmissie en RACE START instellen.

Speciaal voor de C63 AMG Coupé Black Series heeft Mercedes-Benz twee optionele pakketten ontwikkeld die de sportieve kwaliteiten van de auto accentueren. Het AMG Track Package wapent de auto nog meer voor circuitgebruik dankzij de specifiek voor deze auto ontwikkelde sportbanden van Dunlop en een koeler voor het differentieel, die is gemonteerd in de achterbumper.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe (2011 - 2015)

Het AMG Aerodynamics Package bestaat uit luchtgeleiders van koolstofvezel aan de voorzijde en een verstelbare koolstofvezel achterspoiler. Andere opties zijn onder meer een carbon-pakket, matzwarte lichtmetalen wielen, een brandblusser, het Intelligent Light System (ILS), KEYLESS-GO en donkergetinte zij- en achterruiten.