21 juli 2011
 

Mercedes-Benz

Mercedes-AMG bouwt nieuwe V8-motor

21 juli 2011 | Mercedes-AMG heeft een nieuwe 5,5-liter V8 motor ontwikkeld die prestaties belooft die onlosmakelijk bij een achtcilinder horen, maar deze zou combineren met het lage verbruik van een viercilinder. Het blok claimt deze efficiency op basis van het nieuw ontwikkelde AMG cylinder management dat is gebaseerd op Formule 1-techniek. Het systeem schakelt vier van de acht cilinders uit als het vermogen niet wordt gevraagd. Dat levert in vergelijking met de huidige AMG 5,5-liter V8 motor een brandstofbesparing op van zo'n dertig procent.

Mercedes-Benz monteert de motor met "AMG Cylinder Management" en directe inspuiting voor het eerst in de nieuwe SLK 55 AMG. Deze topversie van de tweezits sportwagen beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Het is de eerste Roadster die binnen zijn segment is voorzien van een achtcilinder.

Mercedes-Benz

AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, heeft het vermogen van de 5,5-liter V8 met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk). Ook het koppel is verhoogd van 510 naar 540 Nm. Desondanks is het gemiddeld verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 8,5 l/100 km, zo'n 3,5 liter minder dan dat van zijn voorganger. De gemiddelde CO2-uitstoot is ook gereduceerd en bedraagt nu 199 g/km.

De nieuwe motor met cilinderuitschakeling van AMG is gebaseerd op het M152-blok waarmee de E63 AMG, CLS 63 AMG, S63 AMG en CL63 AMG zijn uitgerust. Gebleven zijn de directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en het ECO start/stop systeem. Veranderd ten opzichte van de vorige generatie van de M152 is het afwijkend luchtaanzuigsysteem, een vernieuwde cilinderkop met afwijkende kleppentechniek en een verbeterde smering.

Mercedes-Benz

Wanneer de bestuurder op rustig tempo tussen de 800 en 3.600 t/min cruist en de transmissie in de Controlled Efficiency mode staat, schakelt het AMG Cylinder Management de cilinders twee, drie, vijf en acht uit waardoor het verbruik aanzienlijk daalt. Het is niet zo dat de V8 ineens ondergemotoriseerd is als de cilinders zijn uitgeschakeld. De bestuurder beschikt dan nog altijd over 230 Nm koppel; dat is volgens de makers voldoende voor een prima acceleratie en vermogen in de meeste verkeerssituaties. Zodra de bestuurder meer power nodig heeft, schakelen de cilinders automatisch en onmerkbaar bij; bij 3.600 t/min kost dit omschakelmoment dertig milliseconden.

Het AMG Cylinder Management zorgt ervoor dat de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop gesloten zijn en het schakelt tegelijkertijd de brandstoftoevoer en de ontsteking uit. Een gevolg hiervan is dat de efficiency van de vier resterende cilinders wordt verhoogd. Uiteraard is het blok zo licht mogelijk gehouden (187 kilo) door het gebruik van materialen als aluminium. Verder monteert AMG alleen delen die interne wrijving in het blok beperken waardoor het brandstofverbruik verder vermindert.

Mercedes-Benz

Het standaard Controlled Efficiency ECO start/stop systeem dat de nieuwe AMG V8 uitschakelt als de SLK 55 AMG stil staat, draagt verder bij aan de vermindering van het benzineverbruik. Als de versnellingsbak in de Controlled Efficiency-modus staat, schakelt hij sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat kinetische remenergie opslaat in de accu, helpt verder bij het verlagen van het verbruik met gemiddeld tot zo'n 0,2 l/100 km in stadsverkeer. De bestuurder ziet op een display of het AMG Cylinder Management is ingeschakeld of niet. Als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, vermeldt het display 'ECO4'. Als alle cilinders van de V8 in werking zijn, vermeldt het display 'ECO8'.

Nieuw van AMG is ook de sportuitlaat die speciaal voor de M152 is ontwikkeld. Kleppen in het systeem zorgen ervoor dat het uitlaatgeluid afhankelijk van de omstandigheden tijdens het rijden verandert. Bij lage toeren of als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, zijn de kleppen gesloten en is de klank ingetogen. Maar als de bestuurder accelereert en de power van zijn motor aanspreekt, gaan de kleppen in het uitlaatsysteem open. Dan geeft de AMG zijn V8-geluid af via de twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van 65 mm.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via