15 juli 2011
Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes introduceert nieuwe E63 AMG

15 juli 2011 | Mercedes-Benz introduceert een nieuwe E-Klasse AMG. De Mercedes-Benz E63 AMG is met zijn nieuwe 5,5-liter V8 biturbomotor met 386 kW (525 pk) vermogen sterker dan ooit. Desondanks is AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, erin geslaagd om het gemiddeld benzineverbruik met 22 procent te verminderen. De E63 AMG is per direct te bestellen voor 136.200 euro.

De E63 AMG is door z'n onderscheidend in- en exterieur onmiddellijk te herkennen als het sportieve topmodel binnen de E-Klasse. De topversie beschikt over een nieuwe AMG 5,5-liter V8 biturbomotor met directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en een ECO start/stop systeem. Hij levert een vermogen van 386 kW (525 pk) en heeft een asfaltverslindend koppel van 700 Nm.

Optioneel levert Mercedes-Benz het AMG Performance Package waarbij het vermogen van deze versie van de AMG V8 stijgt tot 410 kW (557 pk) en 800 Nm koppel. De prestaties van beide varianten liegen er uiteraard niet om: een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in respectievelijk 4,3 en 4,2 seconden (Estate 4,4 en 4,3 seconden) zijn mogelijk.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Alhoewel de nieuwe AMG V8 weer sterker is dan de 6,2-liter krachtbron van de vorige generatie, is het gemiddelde verbruik met 22% verminderd. De nieuwe E63 AMG sedan is volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 9,8 l/100 km (voorganger: 12,6 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 230 g/km. De verbruiks- en CO2-cijfers gelden ook voor de versie met het AMG Performance Package.

De spectaculaire verlaging van het brandstofgebruik is voor een deel te danken aan de zeventraps AMG Speedshift MCT. Deze bijzondere versnellingsbak maakt gebruik van een compacte natte-wegrijkoppeling in plaats van de tot dusver gebruikelijke koppelomvormer. Hierdoor kan de transmissie met z'n vier indivuduele rijprogramma's direct met de aandrijflijn verbonden worden.

Om het vebruik verder te laten zakken heeft de E63 AMG standaard een ECO-start/stop systeem dat de V8 uitschakelt als de auto stil staat. Als de bak in de "Controlled Efficiency"-modus staat, schakelt hij sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat remenergie opslaat draagt verder bij aan een gunstiger verbruik.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Het topmodel van de E-Klasse is voorzien van het AMG RIde ControL-sportonderstel dat zowel op de openbare weg als bij intensief sportgebruik het weggedrag verbetert. De vooras is in vergelijking met de E500 met 56 mm verbreed en biedt zo meer grip in snelle bochten. Ook de luchtgeveerde achteras is aangepast voor een grotere stabiliteit. Nieuw op de E63 AMG is de elektromagnetische stuurbekrachtiging die directer reageert en beter communiceert met de bestuurder. Bij lage snelheden is de bekrachtiging groter dan bij hogere snelheden.

Uiterlijk is de laatste generatie van de E63 AMG herkenbaar aan nieuwe lichtmetalen tienspaaks AMG-wielen met 255/R40R18 banden voor en 285/35R18 achter.

De Mercedes-Benz E63 AMG met de nieuwe 5,5-liter V8 biturbomotor is leverbaar als Sedan en Estate en met onmiddellijke ingang bestelbaar. De levering start in september. De sedan kost 136.200 euro, de stationwagon 140.400 euro.