8 juli 2011
Nissan Micra (2010 - 2017)

Nissan Micra (2010 - 2017)

Nissan Micra nu ook met DIG-S motor

8 juli 2011 | De Nissan Micra is voortaan ook leverbaar met een DIG-S motor. Deze heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km. Kopers hoeven daarom geen aanschafbelasting (BPM) te betalen. Ook de motorrijtuigenbelasting blijft achterwege. De Micra DIG-S staat vanaf september 2011 bij de Nederlandse Nissan-dealers in de showroom.

Highlights van de 1,2-liter benzinemotor zijn de directe brandstofinjectie en de compressor (vandaar de aanduiding DIG-S). Dit samen zorgt voor meer efficiency en meer vermogen. Hoewel zijn bescheiden motorinhoud misschien anders doet vermoeden, levert de Micra DIG-S een vermogen van 72 kW/98 pk; vergelijkbaar met dat van een 1,5-litermotor. Toch doet het brandstofverbruik van de DIG-S niet onder voor dat van een 1,0-liter benzinemotor.

Nissan Micra (2010 - 2017)

Doordat een driecilindermotor minder bewegende delen bevat dan bijvoorbeeld een viercilindermotor, is de DIG-S-motor niet alleen compacter, onderhoudsvrijer en gemakkelijker in te bouwen, bovendien is de inwendige wrijving tot een minimum gereduceerd en is het thermisch rendement van de motor verbeterd. Speciale lage frictie componenten zijn de nano-afwerking van de krukas, de carboncoating (DLC, Diamond Like Carbon) op de zuigerveren en de klepstoters en de variabele oliepomp. Verder wordt gebruikgemaakt van 'dunne' olie met een lage viscositeit voor zo min mogelijk inwendige weerstand. Dit alles helpt de inwendige wrijving tot 30 procent te verminderen in vergelijking tot een viercilindermotor met een soortgelijk vermogen.

Andere technologieën die zijn ontwikkeld om brandstof te besparen, zijn de Valve Timing Control (VTC) met een eco-stand, de uitlaatgasrecirculatie voor een zo optimaal mogelijke verbranding, de speciale low friction water- en oliepomp, de high tumble-zuigers en een hoog gecomprimeerde overbrengingsverhouding.

Nissan Micra (2010 - 2017)

Ook de combinatie van een Miller-verbrandingscyclus met een supercharger en een geavanceerd start-stopsysteem dragen bij aan een laag brandstofverbruik. De Miller-verbrandingscyclus verbetert het conventionele vierslagprincipe, zoals bekend van zogenoemde Otto-motoren, door de inlaatklep langer te openen. Hierdoor krijgt de compressieslag twee cycli: de eerste als de klep opent en de tweede als hij sluit. Door de tweetrapsinlaatslag maakt de Miller-cyclus van de vierslagmotor in principe een vijfslagmotor. Hierdoor is hij ideaal voor de toepassing van directe brandstofinspuiting.

Als de zuiger aan het begin van de compressieslag omhoog beweegt, is er minder wrijving en daardoor minder pompverlies omdat de inlaatklep nog een beetje openstaat. Tegelijkertijd verlaagt dit de temperatuur van het lucht-brandstofmengsel, omdat de start van het verbrandingsproces vertraagt.

Nissan Micra (2010 - 2017)

Om het vermogensverlies (veroorzaakt doordat een deel van het mengsel aan het begin van de slag via de nog geopende klep verdwijnt) op te vangen, hebben de ingenieurs een supercharger gemonteerd. Die comprimeert en koelt de inlaatlucht. Hierdoor kan de ontsteking vroeger plaatsvinden, zonder gevaar voor vroegtijdige ontbranding of detoneren. De supercharger is in staat zichzelf bij lage snelheden uit te schakelen. Daardoor zijn zowel een laag brandstofverbruik als hoge prestaties op afroep beschikbaar.

Benzinemotoren met directe brandstofinjectie hebben een aantal voordelen in vergelijking tot motoren voorzien van multipoint-injectie. Wanneer in het geval van een conventionele motor de snelheid toeneemt, verkort dit het openen en sluiten van de kleppen. Hierdoor is minder tijd beschikbaar om brandstof te injecteren. Dit is geen probleem in de DIG-S-motor van Nissan. De hogedrukinjector is direct in de verbrandingskamer geplaatst. Hierdoor kan het verbrandingsproces veel meer beïnvloed worden. Dat verbetert de brandstofefficiency en helpt het vermogen en het koppel te verhogen. Tevens kunnen emissies preciezer benaderd worden.

Nissan Micra (2010 - 2017)

De ingenieurs hebben alle onderdelen van de auto geoptimaliseerd, bijvoorbeeld de wisselstroomdynamo. In een conventionele auto wordt de accu opgeladen door de wisselstroomdynamo, die continu wordt aangedreven door een riem. Dit proces verbruikt brandstof. Een regenererende wisselstroomdynamo echter bevat een systeem dat het opladen van de batterij beperkt wanneer de motor geen vermogen nodig heeft, zoals tijdens het remmen. De wisselstroomdynamo stopt met het opladen van de accu wanneer de auto accelereert of met een kruissnelheid rijdt. Om ervoor te zorgen dat de accu altijd opgeladen is, zal het systeem de accu automatisch opladen wanneer dat nodig is.

De DIG-S-motor levert een vermogen van 72 kW (98 pk) bij 5.600 toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 142 Nm bij 4.400 toeren per minuut. De topsnelheid is 180 km/uur (CVT, Continu Variabele Transmissie: 178 km/uur) en in 11,3 seconden accelereert de Micra 1.2 DIG-S vanuit stilstand naar 100 km/uur. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 4,1 l/100 km (CVT: 5,0 l/100 km). Daarmee realiseert de Micra 1.2 DIG-S een CO2-uitstoot van 95 g/km (CVT: 115 g/km).

Nissan Micra (2010 - 2017)

Deze cijfers hebben betrekking op het basismodel: de Visia. De rijkere uitrusting van de Acenta en Tekna heeft een stijging van het gewicht tot gevolg, wat de verbruikscijfers negatief beïnvloedt.