28 juni 2011
Opel Astra (2009 - 2015)

Opel Astra (2009 - 2015)

Opel verlaagt uitstoot Astra ecoFLEX

28 juni 2011 | De nieuwe vijfdeurs Astra ecoFLEX verbruikt gemiddeld net 3,7 liter diesel per 100 kilometer. Zijn CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer maakt hem tot de meest spaarzame Opel Astra ooit. Met een vermogen van 96 kW/130 pk, een maximumkoppel van 300 Nm en een handgeschakelde zesversnellingsbak is de ecoFLEX bovendien krachtiger dan veel van de tegenstrevers.

Het lage verbruik van de Astra ecoFLEX is te danken aan de opvang van elektrische energie dankzij de regeneratie van remenergie, actieve aerodynamische onderdelen en een verlaagde rolweerstand. Alle maatregelen samen staan borg voor een lagere CO2-uitstoot (min 20 g/km) en dito verbruik (min 0,8 liter/100 km): de vooruitgang ten opzichte van het instapmodel van de Astra 1.7 CDTI bedraagt 17 procent.

Het nieuwe, door Opel-ingenieurs ontwikkelde motormanagementsysteem van de 1,7 liter common-rail krachtbron belooft maximale efficiëntie. Het maximumkoppel van 300 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 t/min. In combinatie met een nieuw meervoudig injectiesysteem dat tot acht injecties per cyclus uitvoert bij 1.800 bar, verbetert de verlaagde compressieverhouding van het verbrandingsproces en verlaagt zo het verbruik. Ook de nieuwe turbolader met variabele geometrie draagt zijn steentje bij. Hij wordt gekenmerkt door een bijzonder nauwkeurig controleerbare laaddruk dankzij zijn bijkomende positiefeedbacksensor.

Opel Astra (2009 - 2015)

Ook het gewijzigde zuigersysteem verlaagt het verbruik dankzij de verlaagde interne wrijving. Een coating van kunstdiamant op de klepstoters en de zuigerpennen en zuigerringen met gladdere structuur dragen eveneens bij aan de lagere wrijving en dus de beperkte slijtage van bewegende motoronderdelen.

Het start/stop systeem dat Opel ontwikkelde, verkort de stationaire draaitijd en verlaagt daardoor het verbruik en de uitstoot van broeikasgassen en geluid. Het systeem schakelt de motor uit zodra de bestuurder de versnellingspook in neutraal plaatst en zijn voet van het koppelingspedaal haalt (Autostop-fase). Om weer weg te rijden, moet de bestuurder de auto in de eerste versnelling zetten. De Opel-ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat de motor onmiddellijk start wanneer de bestuurder de koppeling intrapt. Een versterkte accu staat borg voor een maximale betrouwbaarheid van het elektrisch systeem en het onmiddellijk starten van de motor.

Nog een standaard onderdeel is de schakelindicator. De meter tussen de snelheidsmeter en de toerenteller geeft het ideale schakelmoment aan, terwijl een bijkomende grafische functie de bestuurder helpt om een zuinige rijstijl aan te nemen.

Opel Astra (2009 - 2015)

Om een optimaal elektrisch energiebeheer te verzekeren, introduceert Opel een remenergierecuperatiesysteem dat kinetische energie recupereert via de generator in de motorremmodus. Die wordt vervolgens omgezet in elektrische energie en naar de accu gestuurd. Dat gebeurt automatisch wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt of het rempedaal intrapt. Wanneer de accu voldoende is opgeladen wordt het generatorvermogen sterk beperkt en worden de elektrische stroomverbruikers aangedreven door de gebufferde elektrische energie om zo brandstof te besparen. Zo hoeft de motor de generator niet aan te drijven tijdens acceleraties, waardoor het verbruik en de emissies dalen.

Om de aerodynamica te verbeteren heeft de Astra ecoFLEX een actieve sluiting, geïntegreerd in het radiatorrooster. Deze blijft open om de optimale temperatuur te behouden bij lage snelheden en wanneer de motor een zware thermische belasting ondergaat zoals op hellingen en sluit zich automatisch bij hogere snelheden om wind rond de auto te leiden. Dat komt de aerodynamica ten goede en verlaagt het verbruik en de CO2-emissies. Het 12 mm lagere chassis en de ContiEcoContact 5-banden met beperkte rolweerstand (maat 215/60 R16 of 225/50 R17) dragen verder bij aan het lagere brandstofverbruik.

Naast de variant met 96kW/130pk introduceert Opel een 1.7 CDTI ecoFLEX met 81kW/110pk, met een maximumkoppel van 280 Nm tussen 1.750 en 2.500 t/min met eveneens een CO2-uitstoot van 99 g/km. Beide varianten zijn per direct te bestellen. Prijzen starten bij €25.345 incl. BTW/BPM voor de 1.7 CDTI ecoFLEX 81kW/110pk Selection.