27 juni 2011
 

Mercedes-Benz ML

Derde generatie M-Klasse vanaf november

27 juni 2011 | De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse, die vanaf november in de showroom staat, is leverbaar vanaf 69.900 euro. Aangezien gunstige cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot worden beloond door de overheid, zijn alle prijzen gedaald ten opzichte van de vorige modellen.

De nieuwe M-Klasse is voor het eerst leverbaar met een viercilinder motor. De "ML 250 BlueTEC 4Matic" maakt gebruik van de 150 kW/204 pk sterke biturbodiesel-krachtbron met een koppel van 500 Nm, die ook in de S-Klasse wordt ingezet.

Mercedes-Benz ML

De cijfers voor vermogen en koppel zijn identiek aan die van de voorganger met zescilinder motor en ook het (hoge) prestatieniveau is nagenoeg gelijk. Hét verschil zit hem in het brandstofverbruik. De ML 250 BlueTEC 4Matic is goed voor een gemiddelde van 6,0 l/100 km (CO2: 158 g/km, energielabel B) tegen 8,4 l/100 km voor de voorganger. De winst bedraagt maar liefst 28%. Met de optionele 93-liter tank is een actieradius van 1.500 km mogelijk.

Dankzij de innovatieve SCR-katalysatortechniek, waarbij het onschadelijke AdBlue in de stroom uitlaatgassen wordt geïnjecteerd, voldoet de ML250 nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt.

Mercedes-Benz ML

Het tweede dieselmodel is de ML350 BlueTEC 4Matic. Deze beschikt over een vernieuwde V6 die dankzij de SCR-technologie eveneens aan de Euro 6-norm voldoet. Mede dankzij een sterk verminderde interne weerstand en de toepassing van het "twin-wire-arc spraying" inspuitsysteem is deze motor aanzienlijk krachtiger dan zijn voorganger (190 kW/258 pk in plaats van 170 kW/231 pk en 620 Nm i.p.v. 540 Nm). Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik 6,8 l/100 km; een winst van 24% ten opzichte van de voorganger (8,9 l/100 km).

De ML350 4MATIC BlueEFFICIENCY is voorzien van de nieuwe V6-benzinemotor met directe inspuiting en een blokhoek van 60 graden onder de kap. Deze motor is met een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 370 Nm duidelijk krachtiger dan zijn voorganger. Dat komt tot uiting in betere prestaties, zoals een topsnelheid van 235 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,6 seconden. Dat neemt niet weg dat het gemiddelde verbruik vergeleken met de voorganger met 25% is afgenomen tot 8,5 l/100 km (was: 11,4 l/100 km).

Mercedes-Benz ML

Alle motoren van de nieuwe M-Klasse zijn uitgevoerd met "BlueEfficiency"-technologieën zoals de start/stop functie en de nieuwe zeventraps automatische transmissie. Ook banden met een lage rolweerstand, geoptimaliseerde lagers en het elektrische stuursysteem dragen bij aan maximale efficiency. De olie- en waterpomp werken 'on demand' en ook de airconditioningsystemen vallen op door hun hoge werkingsgraad. Ook op andere efficiency-verbeterende punten scoort de nieuwe M-Klasse bijzonder goed. Zo maakt hij in ruime mate gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium (onderstelcomponenten, motorkap, spatborden). Met een Cw-waarde van slechts 0,32 is de nieuwe M-Klasse bovendien de meest gestroomlijnde auto in zijn klasse.

De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september. Hij wordt in november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht. Van 12 tot en met 15 juli vindt er een exclusieve sneak-preview plaats bij Mercedes-Benz Nederland, een afspraak maken kan alleen via de Mercedes-Benz dealer.

Mercedes-Benz ML

De prijslijst per 27 juni ziet er als volgt uit:

  • ML 250 BlueTEC 4Matic BlueEfficiency € 69.900
  • ML 350 BlueTEC 4Matic BlueEfficiency € 79.900
  • ML 350 4Matic BlueEfficiency € 74.900

Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM.