23 juni 2011
 

Volkswagen

VW ontwikkelt automatische piloot voor auto's

23 juni 2011 | Volkswagen Research heeft de Temporary Automatic Pilot (TAP) gepresenteerd. Deze maakt het mogelijk dat een auto onder toezicht van de bestuurder tot snelheden van 130 km/h semi-autonoom kan rijden. Daarmee vormt de TAP de schakel tussen moderne assistentiesystemen en volledig automatisch rijden.

De TAP combineert semi-automatische rijfuncties met assistentiesystemen zoals de Adaptieve Cruise Control en Lane Keeping Assist. Toch blijft de bestuurder altijd 'eindverantwoordelijk'. Hij of zijn dient het verkeer en het functioneren van de auto continu in de gaten te houden. Het systeem is dan ook op elk gewenst moment uit te schakelen.

De Temporary Automatic Pilot biedt op basis van variabelen als rijomstandigheden, de directe omgeving van het voertuig en het functioneren van auto en bestuurder altijd de optimale automatiseringgraad. Het doel van het systeem is het voorkomen van ongelukken die kunnen ontstaan door een afgeleide of onoplettende bestuurder. In Pilot Mode, de semiautomatische modus, zorgt de TAP ervoor dat het voertuig een veilige afstand houdt tot de voorligger en de door de bestuurder gekozen snelheid aanhoudt. In bochten wordt de snelheid automatisch aangepast en houdt het voertuig automatisch een centrale positie tussen de wegmarkeringen.

Volkswagen

Het systeem herkent bovendien inhaalverboden en snelheidsaanduidingen. Ook optrekken en afremmen in druk (file)verkeer gaat volledig automatisch. De Temporary Automatic Pilot is inzetbaar tot snelheden van 130 km/h. Daarbij is het van wezenlijk belang dat de bestuurder zijn aandacht continu op het verkeer richt zodat hij, indien nodig, kan ingrijpen. De TAP is gebaseerd op een sensorplatform met onder meer radar-, camera-, en ultrasoon-sensoren die nu al in productiemodellen worden gebruikt. Deze technologieën worden gecombineerd met een laserscanner en een 'elektronische horizon.'

De Temporary Automatic Pilot is ontwikkeld in het kader van het Europese onderzoeksproject HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport). Dit onderzoek wordt financieel ondersteund door de EU en is het leven geroepen om verregaand automatisch rijden mogelijk te maken. De achterliggende gedachte is het terugbrengen van de belasting van de bestuurder, het voorkomen van ongevallen, het terugdringen van milieubelastende effecten en het vergroten van de verkeersveiligheid. Bij HAVEit zijn autofabrikanten, toeleveranciers en wetenschappelijke instituten uit heel Europa betrokken. In totaal is er 28 miljoen euro in het project geïnvesteerd.

Volkswagen
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via