24 juni 2011
 

Citroen

Citroen 80 jaar in Amsterdam

24 juni 2011 | Citroën viert vandaag met personeel van de importeursorganisatie, Citroën-dealers en vertegenwoordigers van de talrijke Nederlandse Citroënclubs haar 80-jarig jubileum op het Stadionplein. Precies 80 jaar geleden werd het gebouw op het Stadionplein officieel in gebruik genomen.

Vanaf 1919 werden er al Citroëns naar Nederland geëxporteerd. Nederland is daarmee een van de eerste landen na Frankrijk waar Citroëns de weg op gingen. Vanaf 1924 werd door het officiële fabrieksfiliaal aan de Weteringschans de import van Citroëns verzorgd.

Door ruimtegebrek aan de Weteringschans en de verwachting dat Citroën nog meer verkopen zou kunnen realiseren werd uitgekeken naar een nieuwe vestiging, die men vond in de vorm van een terrein naast het Olympisch Stadion dat in 1928 voor de Spelen was gebouwd naar een ontwerp van Jan Wils.

Citroën vroeg Wils, een leerling van Berlage, ook het nieuwe importeursgebouw te tekenen. Hij moest wel eerst overgehaald worden een gebouw voor een autofabrikant te ontwerpen, iets dat hij eigenlijk beneden zijn stand vond. Hij kreeg veel vrijheid qua creativiteit en financiën en hij accepteerde de opdracht uiteindelijk om een gebouw te ontwerpen dat vanaf het begin een toeristische trekpleister in Amsterdam zou worden.

Citroen

Op 24 juni 1931 16.00 uur was het dan zover: de officiële opening van Citroëngebouw 1 met alle benodigde faciliteiten – onderdelenmagazijn, showroom, administratie en werkplaats.

De opening werd bijgewoond door personeel van Citroën en dealers. Een goed gebruik dat Citroënclubs nog steeds hanteren is de sterrit: vanuit het hele land naar een centraal punt rijden. Klanten en dealers deden mee en de eindbestemming was natuurlijk het Stadionplein!

In de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw van Citroën gevorderd door de Wehrmacht, die de ruimte gebruikte om vliegtuigonderdelen te reviseren. Personeel van KLM moest dat doen, en dat wist een zodanig laag werktempo te bewaren dat men van geslaagde sabotage mag spreken.

Voor de eigen garageactiviteiten werd het echter steeds moeilijker om operationeel te blijven, en uiteindelijk zijn de diverse activiteiten die er nog waren verdeeld over verschillende plekken in Nederland. Tegen het einde van de oorlog deed het Citroëngebouw dienst als opslagplaats van het Duitse Rode Kruis.

Citroen

De verkopen van Citroën groeiden na de oorlog dankzij de 2cv, HY en DS zo dat men in 1959 plaatsgebrek kreeg en het lukte met veel moeite om het terrein naast Gebouw 1 aan te kopen.

Opnieuw mocht Berlage-leerling Jan Wils aan de slag! In 1962 werd het 2e Citroëngebouw [waar de werkplaats werd gevestigd] geopend door ZKH Prins Bernhard.

De 2 gebouwen aan het Stadionplein staan ook nu nog in de volksmond bekend als 'de Citroëngebouwen'. Citroën viert op 24 juni 2011 om 16.00 uur dat het precies 80 jaar geleden is dat het merk zich aan het Stadionplein in Amsterdam vestigde.

Citroen Citroen
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via