9 juni 2011
 

Mercedes-Benz ML

Mercedes introduceert nieuwe M-Klasse

9 juni 2011 | Mercedes-Benz introduceert de nieuwe M-Klasse. De nieuwe modellen zijn gemiddeld 25% zuiniger dan hun voorgangers. Alle uitvoeringen beloven volop ruimte én veelzijdigheid voor vijf personen. De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september. Hij wordt in november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht.

De nieuwe M-Klasse is voor het eerst leverbaar met een viercilinder motor. De "ML250 BlueTEC 4Matic" maakt gebruik van de 150 kW/204 pk sterke krachtbron met een koppel van 500 Nm. De cijfers voor vermogen en koppel zijn identiek aan die van de voorganger met zescilinder motor en ook het prestatieniveau is nagenoeg gelijk. Hét verschil zit hem in het brandstofverbruik. De ML 250 BlueTEC 4MATIC is goed voor een gemiddelde van 6,0 l/100 km (CO2: 158 g/km, energielabel B) tegen 8,4 l/100 km voor de voorganger. Met de optionele 93-liter tank is een actieradius van 1.500 km mogelijk. Dankzij de SCR-katalysatortechniek, waarbij het onschadelijke AdBlue in de stroom uitlaatgassen wordt geïnjecteerd, voldoet de ML 250 BlueTEC 4MATIC nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt.

Mercedes-Benz ML

Het tweede dieselmodel is de ML350 BlueTEC 4Matic. Deze beschikt over een vernieuwde V6 die dankzij de SCR-technologie eveneens aan de Euro 6-norm voldoet. Mede dankzij een sterk verminderde interne weerstand en de toepassing van het "twin-wire-arc" spraying inspuitsysteem is deze motor aanzienlijk krachtiger dan zijn voorganger (190 kW/258 pk in plaats van 170 kW/231 pk en 620 Nm i.p.v. 540 Nm). Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 6,8 l/100 km – een winst van 24% ten opzichte van de voorganger (8,9 l/100 km).

De ML350 4Matic BlueEfficiency is voorzien van de nieuwe V6-benzinemotor met directe inspuiting en een blokhoek van 60 graden onder de kap. Deze motor is met een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 370 Nm duidelijk krachtiger dan zijn voorganger. Dat komt tot uiting in betere prestaties zoals een topsnelheid van 235 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,6 seconden. Dat neemt niet weg dat het gemiddelde verbruik vergeleken met de voorganger met 25% is afgenomen tot 8,5 l/100 km (was: 11,4 l/100 km).

Mercedes-Benz ML

De nieuwe M-Klasse wordt standaard geleverd met "Selective Damping", een systeem dat de mate van demping automatisch aanpast aan de wegomstandigheden en de rijstijl. Het "electric steering system" past de mate van bekrachtiging ook automatisch aan de omstandigheden aan. Het "4Matic" vierwielaandrijvingsysteem is standaard op alle modellen. De zescilinder-uitvoeringen beschikken bovendien over een speciaal rijprogramma dat de prestaties onder moeilijke omstandigheden verbetert. Dit programma past de schakelmomenten aan ten behoeve van maximale grip en zorgt voor meer gevoel in het gaspedaal. Het eveneens inbegrepen off-road ABS zorgt op losse ondergrond voor optimale vertraging.

Als optie is het "On/Off Road" package beschikbaar. Dankzij de keuzemogelijkheden Automatic, Offroad 1 en 2, Winter, Sport en Trailer kan de bestuurder voor alle (extreme) omstandigheden eenvoudig de optimale set-up selecteren. Tot de hardware van het package horen onder meer een tweetraps tussendifferentieel met reductiebak, een differentieelslot en een Airmatic-functionaliteit die een bodemspeling van 285 mm en een waaddiepte van 600 mm mogelijk maakt.

Mercedes-Benz ML

Bij de ontwikkeling van de nieuwe M-Klasse had een hoog comfortniveau topprioriteit. Daarom is veel aandacht besteed aan het zogenaamde NVH-comfort (Noise, Vibration Harshness). De basis voor het comfort wordt gevormd door de zeer stijve carrosserie. Daarbij is op slimme wijze gebruik gemaakt van nieuwe (akoestische) isolatietechnieken. De dieselmodellen zijn bovendien voorzien van elektronisch aangestuurde hydraulische motorsteunen.

De nieuwe M-Klasse profiteert van comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen die werden geïntroduceerd in de E- en S-Klasse waaronder vermoeidheidsherkenning, het anticiperende veiligheidsysteem Pre-Safe, adaptieve remlichten en Brake Assist. Daarnaast is de nieuwe M-Klasse leverbaar met assistentiesystemen als het Intelligent Light System, Night View Assist Plus, Speed Limit Assist, Lane Keeping Assist, (Active) Blind Spot Assist, Distronic Plus, Bas Plus en Pre-Safe Brake.

Mercedes-Benz ML

De nieuwe M-Klasse heeft ten opzichte van zijn voorganger een licht toegenomen lengte en breedte. Daarbij is hij iets lager. Dat neemt niet weg dat hij direct als M-Klasse herkenbaar is. Dat zit hem onder meer in de kenmerkende vorm van de C-stijl en het krachtige front met de centraal in de grille geplaatste ster. De LED-dagrijverlichting geeft het front een hightech touch.

Ten opzichte van de voorganger is het ruimteaanbod vergroot; vooral de ruimte ter hoogte van de ellebogen is duidelijk toegenomen (+34 mm vóór, +25 mm achter). Het instrumentenpaneel is compleet nieuw.

Mercedes-Benz ML

Elke nieuwe M-Klasse is standaard uitgevoerd met het Audio 20 CD-systeem met twin-tuner, TFT-kleurenscherm (14,7 cm), CD-speler (MP3/WMA/AAC-compatibel), USB-interface, AUX-aansluiting en Bluetooth-interface voor handsfree bellen. Dit systeem is optioneel uit te breiden met onder meer een CD-wisselaar, Media Interface, een harman/kardon Surround Sound system en digitale radio (DAB). Ook het geïntegreerde Becker Map Pilot navigatiesysteem is beschikbaar. Met het nieuwe Comand Online systeem met groot (17,8 cm) beeldscherm biedt de nieuwe M-Klasse nu ook een snelle breedband internetverbinding.