7 juni 2011
 

Ford

Ford breidt EcoBoost-motorenreeks uit

7 juni 2011 | Ford breidt de reeks zuinige aandrijvingen uit met een compleet nieuwe, in Europa ontwikkelde 1.0-liter EcoBoost-driecilindermotor. Het is de kleinste motor die Ford ooit heeft gebouwd. Verder bevestigde Ford dat de volgende generatie hybridemodellen, waaronder de C-MAX in 2013, zal worden uitgerust met een transmissie die volledig door Ford wordt ontwikkeld en gebouwd.

Beide nieuwkomers werden aangekondigd door Derrick Kuzak, Group Vice President van Global Product Development, die meldde dat de driecilinder lijnmotor in Europa is ontwikkeld voor markten wereldwijd en dat deze motor een belangrijke uitbreiding is van de reeks EcoBoost-motoren van Ford. Inmiddels is al bevestigd dat de nieuwe motor zal worden toegepast in de nieuwe Ford B-MAX die in 2012 in Europa op de markt zal komen. Verder is de motor bestemd voor een aantal andere compacte modellen op markten wereldwijd.

De nieuwe EcoBoost 1.0-litermotor is ontwikkeld in het Ford Technical Centre in het Britse Dunton en wordt gezien als de hoeksteen van de ambitieuze reeks EcoBoost-benzinemotoren. Deze driecilindermotor is volgens de makers qua prestaties gelijk aan een viercilindermotor, maar verbruikt aanzienlijk minder brandstof en stoot dus minder schadelijke stoffen uit.

De ingenieurs in Dunton, het internationale 'centre of excellence' van Ford voor kleine motoren, richtten zich op het verbeteren van de warmte-efficiëntie en het verminderen van wrijving bij de interne onderdelen van de motor, in het bijzonder bij het opwarmen van de motor. Op dat moment stoot een motor meer CO2 en andere schadelijke stoffen uit. In de nieuwe motor zijn veel nieuwe technologieën geïntroduceerd die in de toekomst mogelijk deel gaan uitmaken van het DNA van Ford-motoren.

Ford

De efficiëntie van de 1.0-litermotor wordt bepaald door een aantal oplossingen:

  • Een in het midden geplaatste krukas die voor minder wrijving zorgt.
  • Een geavanceerd koelsysteem dat door Ford is ontworpen en dat ervoor zorgt dat het cilinderblok eerder wordt opgewarmd dan de cilinderkop. Met name bij koud weer werkt het snellere opwarmen van het cilinderblok brandstofbesparend.
  • Een uitlaatspruitstuk dat deel uitmaakt van de cilinderkop. Deze constructie uit één stuk zorgt voor afkoeling van de uitlaatgassen. Hierdoor heeft de motor een grotere rpm-bandbreedte met een optimale brandstof-luchtverhouding. Het nieuwe ontwerp is ook lichter en zorgt zo voor een soepelere werking van de motor.
  • EcoBoost-technologieën zoals turboaandrijving, directe inspuiting en Ti-VCT (twin independent variable camshaft timing).

Ter vergelijking: de nieuwste aanwinst in het de internationale reeks Ford EcoBoost-motoren heeft ongeveer dezelfde cilinderinhoud als een toermotorfiets. Nog niet eerder heeft Ford een gewoon productiemodel gebouwd dat over minder dan vier cilinders beschikt.

Ford heeft ook aangekondigd dat wordt begonnen met de productie van een nieuwe transmissie. Deze is speciaal bedoeld voor de hybride modellen die later op de markt zullen komen. De nieuwe transmissie vervangt het exemplaar dat momenteel in Japan wordt geproduceerd en wordt toegepast in de Noord-Amerikaanse hybrides van Ford en Lincoln.

Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via