7 juni 2011
Mercedes-Benz SLS

Mercedes-Benz SLS

Mercedes SLS AMG Roadster nu te bestellen

7 juni 2011 | De orderboeken zijn geopend voor de Mercedes-Benz SLS AMG Roadster. De SLS AMG Roadster beleeft zijn officiële wereldpremière op 13 september op de IAA in Frankfurt. Hij wordt in oktober bij de Nederlandse dealers verwacht. De Roadster staat in de prijslijst voor 266.200 euro inclusief BTW en BPM.

De SLS AMG Roadster is geen afgeleide van de Coupé-uitvoering. Sterker nog: de Roadster en de Coupé zijn parallel aan elkaar ontwikkeld. Ook bij de Roadster stond een zo laag mogelijk gewicht bovenaan de prioriteitenlijst. Daarom zijn zowel chassis als carrosserie van aluminium. Deze zogenaamde spaceframe-constructie is niet alleen licht, maar ook buitengewoon sterk. De carrosserie weegt 243 kg, slechts twee kilo meer dan die van de Coupé. Het totaalgewicht van de SLS AMG Roadster bedraagt 1.660 kg. Daarmee is hij slechts 40 kg zwaarder dan de Coupé.

Mercedes-Benz SLS

De SLS AMG Roadster beschikt over vaste rolbeugels achter de zitplaatsen. Door alle gerichte versterkingen is het koetswerk van de SLS AMG Roadster zodanig stijf en trillingvrij dat het gebruik van (gewichtsverhogende) trillingdempers niet nodig is.

De SLS AMG Roadster beschikt evenals de Coupé over de 6,3-liter AMG V8 met een vermogen van 420 kW (571 pk) bij 6.800 tpm en een koppel van 650 Nm (bij 4.750 tpm). De topsnelheid is begrensd op 317 km/h en de sprint van 0-100 km/h neemt 3,8 seconden in beslag. Het gemiddelde verbruik bedraagt 13,2 l/100 km.

Mercedes-Benz SLS

Evenals de SLS AMG Coupé maakt de Roadster gebruik van een ultralichte cardanas van carbonfiber. Een vergelijkbaar systeem wordt gebruikt bij de DTM-raceauto's van Mercedes AMG. De AMG SpeedshifT DCT zeventraps sporttransmissie is achterin gemonteerd en door middel van een zogenaamde "torque-tube" met de motor verbonden. Door de dubbele koppeling schakelt de versnellingsbak over zonder de aandrijfkracht te onderbreken. Hij biedt keuze uit vier modi: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual). De race Start functie en het mechanische sperdifferentieel zorgen samen voor maximale tractie.