7 juni 2011
Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

Opel Astra GTC vanaf 7 juni te bestellen

7 juni 2011 | Vanaf 7 juni 2011 kan de nieuwe Opel Astra GTC besteld worden. Er is keuze uit drie motoren en één uitrustingsniveau. De prijzen van de modellen die dan beschikbaar zijn, gaan van 26.645 euro (GTC Sport 1.4 Turbo 103 kW/140 pk) tot 31.895 euro (GTC Sport 2.0 CDTI De GTC beleeft zijn wereldpremière op de 64e internationale autosalon van Frankfurt am Main, van 15 tot 25 september 2011.

De nieuwe Astra GTC werd grotendeels geïnspireerd door de Opel GTC Paris Concept die vorig jaar werd geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile in Parijs. Als compacte, sportieve vijfzitter met coupé-uitstraling en opvallende proporties heeft de GTC een expressief design.

Opel Astra GTC

De designers hebben de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen van het exterieur te beperken. Slechts drie lijnen bouwen de spanning op en bepalen de vorm van de GTC. De kenmerkende "Blade" van Opel, een smalle, scherpe lijn die van de voordeur via de onderzijde van de achtervleugel naar beneden golft en de zijkanten een energieke uitstraling geeft, wordt in dezelfde richting geleid als bij de Insignia. Vanaf de deurgreep loopt een tweede lijn naar de achterkant van de GTC, die de uitstraling benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een smal deel onderaan en een brede schouderpartij. De derde lijn, die het zuivere, sportieve silhouet van het dak volgt, is afgewerkt in chroom en benadrukt de lijn van de ruit, die de blik naar de geïntegreerde spoiler leidt.

De voorzijde wordt gekenmerkt door Opels typische 'vouw in het midden' en benadrukt door koplampen in de vorm van arendsogen en 'Wing' dagverlichting. De opvallende gescheiden trapeziumvormige grille werd lager geplaatst om de voorzijde een nog sportiever karakter te geven.

Opel Astra GTC

Het mechatronic-onderstel van de GTC wordt gekenmerkt door voorwielophanging met een exclusieve, spitstechnologische architectuur, vergelijkbaar met die van de Insignia OPC. Alle GTC-versies, ongeacht de motorversie en het uitrustingsniveau, zijn uitgerust met een extra kenmerk dat normaal het voorrecht is van sportauto's: HiPerStrut voorwielophanging. Vergeleken met de standaard McPherson-ophanging van de Astra, heeft HiPerStrut een kleinere fuseependwarshelling. De HiPerStrut beperkt volgens Opel koppelreacties in het stuur, verbetert de grip en verhoogt het vermogen in de bochten om de bestuurder van de GTC het sportieve, alerte gevoel te geven dat ze verwachten, met meer feedback.

De achteras combineert een meerledige krukas met een Watt Link achterwielophanging. Deze constructie, die alleen door Opel wordt gebruikt, heeft zijn talrijke voordelen al bewezen bij de andere Astra-varianten.

Opel Astra GTC

Het onderstel van de GTC is geïntegreerd met de adaptieve chassisregelsysteem "FlexRide". Deze technologie optimaliseert de stabiliteit, het rijgedrag in bochten en de stuurreacties door de werking automatisch aan te passen aan de staat van het wegdek, de snelheid in bochten, de bewegingen van de auto en de rijstijl van de bestuurder. FlexRide biedt bovendien drie instellingen, zodat het karakter van de auto met een eenvoudige druk op een knop kan worden aangepast. De bestuurder kan op elk ogenblik kiezen tussen het evenwichtige standaardprogramma, de op comfort gerichte "Tour"-modus en de actievere "Sport"-stand.

De GTC kan besteld worden met drie motoren - een diesel en twee benzinemotoren. De verbeterde 2.0 CDTI common-rail turbodieselmotor, waarvan het maximumvermogen werd verhoogd tot 121 kW/165 pk, beschikt over een roetfilter en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Opels nieuwe Start/Stop-technologie, die het verbruik verlaagt bij "stoppen en rijden" in de stad, is standaarduitrusting. Hij levert tot 380 Nm koppel door middel van een overboostfunctie, en laat de GTC in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Het gemengd brandstofverbruik ligt niet hoger dan 4,9 liter diesel per 100 km, en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km. Met zijn tankinhoud van 56 liter kan de GTC 2.0 CDTI meer dan 1.100 km afleggen.

Opel Astra GTC

Start/Stop is ook standaard met de 1.4 turbobenzinemotor met een maximumvermogen van 103 kW/ 140 pk. De krachtbron wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, levert een maximumkoppel van 200 Nm en verbruikt 5,9 liter brandstof per 100 km (139 g/km CO2). De krachtigste benzinemotor is momenteel de 1.6 turbo met 132 kW/180 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In deze versie bereikt de nieuwe GTC een topsnelheid van 220 km/u.

Naar aanleiding van de wereldpremière op de autosalon van Frankfurt zullen nog meer motoren worden aangeboden. Eén van de meest sportieve versies, de toekomstige prestatiegerichte OPC, volgt in 2012.