6 juni 2011
Mini Coupe

Mini Coupe

MINI onthult Coupe

6 juni 2011 | De MINI familie breidt zich uit met de zeer sportief gelijnde en dito presterende MINI Coupé. De compacte tweezitter is verkrijgbaar met alleen de sterkste motoren uit het gamma. Dankzij de gunstige gewichtsverdeling en de korte wielbasis biedt de Coupé naar verwachting uitstekende rijeigenschappen. De gedrongen bouw, de lage daklijn, de dakspoiler en de actieve achterspoiler zorgen voor een sportief silhouet en optimale aërodynamica.

De MINI Coupé is een op karakter en individualiteit gerichte interpretatie van een supercompacte sportauto. Dat blijkt onder meer uit het kenmerkende 'helmvormige' dak. Ook kenmerkend is de actieve achterspoiler, die bij 80 km/uur omhoog komt en bij 60 km/uur in ruststand terugkeert.

Mini Coupe

De Coupé is een tweezitter, maar wel met voldoende ruimte voor bagage achter de stoelen. De inhoud van de kofferbak is vergelijkbaar met die van de MINI Clubman. De ruimte is toegankelijk via de hoog openende achterklep. De Coupé meet van bumper tot bumper 3.728 mm. Hij is 1.638 mm breed en 1.378 mm hoog. Dat is 29 mm lager dan de 'gewone' MINI. De wielbasis meet 2.467 mm.

Alles aan de MINI is gericht op puur rijplezier. De stevige carrosserie – met een hoge weerstand tegen torsie – en het uitgebalanceerde onderstel, met McPhersonvoorwielophanging en een multilink-achterwielophanging met aluminium componenten, beloven een sportief weggedrag. Standaard zijn elektrische stuurbekrachtiging en DSC (Dynamic Stability Control). De grenzen worden verlegd met DTC (Dynamic Traction Control) en EDLC (Electronic Differential Lock Control) – systemen die standaard zijn op de topversie, de MINI John Cooper Works Coupé en als optie leverbaar zijn op de andere versies.

Mini Coupe

De krachtigste versie van de 1,6-liter benzinemotor is voorbehouden aan de uitvoering John Cooper Works. De krachtbron met twin-scroll turbo en directe brandstofinspuiting levert 155 kW/211 pk. Mede dankzij het over een breed toerenbereik uitgesmeerde koppel (280 Nm bij overboost van 1.700 tot 4.500 tpm) sprint deze versie in 6,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

De MINI Cooper S Coupé is uitgerust met een 135 kW/184 pk sterke 1,6liter benzinemotor. Behalve directe injectie en een twin-scroll turbo is deze krachtbron ook voorzien van Valvetronic-technologie voor variabele klepbediening, dat afkomstig is van BMW. Deze techniek is ook toegepast op de turboloze 1,6-litermotor van de MINI Cooper Coupé van 90 kW/122 pk.

Mini Coupe

Tenslotte is de van andere modellen bekende 2,0-liter dieselmotor verkrijgbaar in de MINI Cooper SD Coupé, die met 105 kW/143 pk en zijn hoge trekkracht van 305 Nm in prestaties niet onderdoet voor de benzinevarianten.

De "Minimalism" technologie is standaard op alle versies van dit model en daardoor gaan uitstekende prestaties samen met een gunstig brandstofverbruik. Het gaat daarbij om zaken als Brake Energy Regeneration voor het terugwinnen van remenergie, het Auto Start/Stop systeem, een schakelindicator en elektrische stuurbekrachtiging. Alle versies zijn uitgerust met een lichtgewicht handgeschakelde zesversnellingsbak van 48 kilogram. Een zestrapsautomaat met Steptronic is optioneel leverbaar.