24 mei 2011
 

Porsche Boxster (2004 - 2012)

Elektrisch aangedreven Porsches op Challenge bibendum

24 mei 2011 | Porsche viel vorige week tijdens de Michelin Challenge Bibendum in Berlijn op met twee prototypes van een elektrische Boxster. Met de Boxsters E liet Porsche de genodigden zien dat ook een Porsche met elektrische aandrijflijn de voor het merk zo kenmerkende, sportieve rijkarakteristiek kan hebben. De auto's zijn onderdeel van een door de lokale overheid gestimuleerde, grootschalige proef in de omgeving van Stuttgart.

De Michelin Challenge Bibendum is een jaarlijks forum voor duurzame mobiliteit. Voor het op dit gebied toonaangevende evenement komen vertegenwoordigers uit de politiek, de auto-industrie en de techniek samen om de stand van zaken rond het thema 'milieuvriendelijke mobiliteit' door te nemen. Porsche had twee verschillende prototypes van een elektrische Boxster meegenomen, de Boxster E.

Porsche Boxster (2004 - 2012)

Dankzij zijn ontwerp als een sportwagen met middenmotor is de Porsche Boxster geschikt voor realistische proeven met elektrische aandrijflijnen. Hierdoor kunnen nieuwe componenten als elektromotoren, accu's en stroomkabels op een zeer botsveilige manier worden ingebouwd. Bovendien draagt de aerodynamische vormgeving van de Porsche Boxster bij aan een grotere actieradius.

De twee Boxsters E hebben een verschillende configuratie. Het ene model is voorzien van een elektromotor op zowel de voor- als de achteras, het andere model alleen op de achteras. De eerste heeft dankzij twee elektromotoren dezelfde dynamiek als een Boxster S. Bovendien profiteert deze, door de twee elektromotoren, van vierwielaandrijving zonder mechanische verliezen. Het vermogen bedraagt 180 kW (245 pk) en het koppel is 540 Nm. Hiermee sprint de auto in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/uur. De topsnelheid is begrensd op 200 km/uur.

Porsche Boxster (2004 - 2012)

De Boxster E met één elektromotor heeft precies de helft van het vermogen en de helft van de trekkracht. Toch is hij daarmee in staat om in 9,8 seconden naar 100 km/uur te accelereren en heeft hij een topsnelheid van 150 km/uur. De elektrische aandrijflijn van beide modellen is volledig in eigen huis ontwikkeld.

Aan de basis van de aandrijflijn liggen lithium-ijzer-fosfaataccu's met een individuele capaciteit van 20 Ah. Het accupakket weegt 341 kilogram en het gewicht van de Boxster E is 1.600 kilogram. De accu's zijn gekoppeld aan een met water gevuld koelsysteem. Het opladen van de accu's duurt ongeveer negen uur, maar die tijd kan worden verkort door het gebruik van de snellaadfunctie. Ondanks de montage van accu's en elektromotoren in de Boxster E, is de bagagecapaciteit overigens even groot als die in de huidige Boxster.