18 mei 2011
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant

Audi onthult nieuwe A6 Avant

18 mei 2011 | Audi introduceert de nieuwe A6 Avant. De zevende generatie van de extra ruime A6 valt op door zijn relatief lage gewicht, zijn efficiënte aandrijflijnen en de beschikbaarheid van de nieuwste assistentie- en multimediasystemen. De Audi A6 Avant komt in september op de markt.

Het nieuwe model is 4,93 meter lang, 1,87 meter breed en slechts 1,46 meter hoog. De lage daklijn is een bepalende factor als het gaat om de dynamische proporties. Details als LED-technologie voor zowel de koplampen als de achterlichten benadrukken het hightech karakter. De wielbasis van de nieuwe Audi A6 Avant bedraagt 2,91 meter. Hierdoor hebben de achterpassagiers meer bewegingsvrijheid dan in de voorganger.

Audi A6 Avant

Met de achterbank in normale positie bedraagt het volume 565 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, wordt het laadvolume vergroot tot 1.680 liter. Als optie is een elektrisch bediende achterklep met bewegingssensor leverbaar. Een simpele beweging met de voet volstaat om de achterklep te laten openen. Het maximale aanhangergewicht bedraagt 2.100 kg.

Ten opzichte van zijn voorganger, is de nieuwe Audi A6 Avant tot 70 kilo lichter. Dit komt door een consequente lichtgewicht bouwwijze. De carrosserie van de nieuwe A6 Avant bestaat voor zo'n 20% uit aluminium. Mede daardoor weegt 2.0 TDI bijvoorbeeld 1.640 kg. De bijzondere constructie van de carrosserie heeft ook andere voordelen. Zo is het akoestische comfort zeer goed, terwijl de hoge mate van stijfheid van dit koetswerk bovendien de basis vormt voor de goede rij- en comforteigenschappen.

Audi A6 Avant

De nieuwe Audi is leverbaar met keus uit zes direct ingespoten motoren. Ten opzichte van het voorgaande model, is het gemiddelde verbruik tot 18% gedaald. Dit komt vooral doordat alle modellen standaard zijn voorzien van een start-stopsysteem, recuperatie en intelligent warmtemanagement. De viercilinder 2.0 TDI met een vermogen van 130 kW (177 pk) staat aan de basis van het gamma. Deze krachtbron noteert een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km (CO2: 132 g/km).

De 2.8 FSI V6 met variabele kleptiming heeft een vermogen van 150 kW/204 pk. De 3.0 TFSI met supercharger (220 kW (300 pk) is de sterkste benzinemotor binnen de reeks.

Audi A6 Avant

De 3.0 TDI V6-dieselmotor is er in drie vermogensvarianten: 150 kW (204 pk), 180 kW (245 pk) en vanaf oktober als twinturbo versie met 230 kW (313 pk). Deze krachtigste uitvoering is goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Afhankelijk van de gekozen motor wordt de A6 Avant geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, de traploze Multitronic-transmissie of de S-Tronic-transmissie met dubbele koppeling.

Evenals de sedan-uitvoering, is de A6 Avant leverbaar met de nieuwste generatie Quattro permanente vierwielaandrijving. Dit maakt ten behoeve van maximale dynamiek en stabiliteit gebruik van een kroonwieldifferentieel en "torque vectoring". Een sportdifferentieel is optioneel voor alle Quattro-versies. Alle modellen met voorwielaandrijving zijn uitgevoerd met ESP met elektronisch limited slip-differentieel.

Audi A6 Avant

De nieuwe A6 is leverbaar met diverse assistentiesystemen. Veel van deze systemen werken nauw samen met de "MMI navigatie plus". De adaptieve verlichting past de lichtopbrengst en –intensiteit bijvoorbeeld aan op basis van navigatiedata. Ook de versnellingsbak en de adaptieve cruise control (met stop and go-functie) maken gebruik van de navigatiegegevens. Andere opties zijn active lane assist en een parkeerassistent met een camera die het gebied achter de auto zichtbaar maakt.

Onder de verzamelnaam "Audi Connect" biedt de A6 Avant toegang tot online diensten, bijvoorbeeld van Google. De auto is daartoe uit te rusten met een UMTS-module. Deze zorgt er ook voor dat de A6 kan fungeren als (rijdende) WiFi hotspot.

Audi A6 Avant

De nieuwe Audi A6 Avant wordt in september van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De vanafprijzen zijn:

  • 2.0 TDI (130 kW/177 pk) 6-bak: € 49.980
  • 2.8 FSI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 51.800
  • 3.0 TFSI Quattro (220 kW/300 pk) S-tronic: € 68.200
  • 3.0 TDI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 57.800
  • 3.0 TDI Quattro (180 kW/245 pk) S-tronic: € 67.800