21 april 2011
Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tron

Audi onthult A3 e-tron Concept in Sjanghai

21 april 2011 | Op de autotentoonstelling van Sjanghai debuteert de Audi A3 e-tron concept. Dit studiemodel is een doorontwikkeling van de A3 concept die in Genève werd onthuld. De Audi A3 e-tron beschikt echter over plug-in hybridetechnologie. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om over een afstand van 54 km volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij te rijden.

De Audi A3 e-tron deelt zijn exterieur en interieur met de A3 e-tron concept die in Genève debuteerde. Zijn afmetingen (4,44 m lang, 1,84 m breed, 1.39 m hoog, wielbasis 2,63 meter) zijn bijvoorbeeld identiek. Het studiemodel weegt 1.720 kg.

Audi A3 e-tron

De Audi A3 e-tron is opgezet als plug-in hybride. Dat betekent dat zijn lithium-ion accu's via het reguliere stroomnet kunnen worden opgeladen. Het studiemodel heeft een 155 kW/211 pk sterke 2.0 TFSI-motor en een elektromotor van 20 kW/27 pk. Het zogenaamde "systeemvermogen" bedraagt 175 kW/238 pk. De topsnelheid van de e-tron bedraagt 231 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt 6,8 s. Het gemiddelde verbruik komt uit op slechts 2,2 l/100 km.

De lithium-ion batterijen bevinden zich achter de achterbank. De capaciteit van 12 kWh is goed voor een elektrische actieradius van 54 km. De efficiency van de aandrijflijn wordt versterkt door de zeventraps S tronic-transmissie, een start/stop-systeem, recuperatie, intelligent warmtemanagement en een oliepomp die vraaggestuurd werkt. Via het MMI-beeldscherm worden gegevens over het verbruik en de via recuperatie teruggewonnen energie duidelijk weergegeven.

Audi A3 e-tron

Het onderstel van de A3 e-tron is nauw verwant aan dat van de sportieve RS3 Sportback. De basis voor de dynamiek wordt gevormd door de McPherson voorwielophanging, de multilink achteras, de ruim bemeten spoorbreedtes (1.572 mm vóór, 1.542 mm achter) en de 20-inch lichtmetalen velgen. Met Drive Select kan de bestuurder de respons van motor, besturing en transmissie beïnvloeden. Het spectrum varieert daarbij van zeer sportief tot maximale efficiency.

Ook het interieur van de Audi A3 e-tron concept verwijst naar de toekomst. Mede dankzij de toepassing van MMI touch is de bediening intuïtiever dan voorheen. Via een ingebouwde WLAN hotspot (via UMTS) zijn snelle internetverbindingen mogelijk. De bestuurder heeft op die manier bijvoorbeeld toegang tot relevante (reis)informatie van Google. De passagiers achterin kunnen van alle internetfuncties gebruik maken. In de achterzijde van de voorstoelen zijn iPad-houders geïntegreerd.