20 april 2011
 

Maserati Gran Turismo

Maserati GT MC debuteert in Amerika

20 april 2011 | Maserati brengt met de GranTurismo MC de magie van de GranTurismo MC Stradale naar Noord Amerika. In de exclusieve showroom van Maserati in de prestigieuze wijk TriBeCa in New York is de GranTurismo MC geïntroduceerd, de snelste serieproductieauto ooit die Maserati in Amerika heeft uitgebracht.

Met een topsnelheid van 298 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,9 seconden is de GranTurismo MC slechts 3km/u 'langzamer' dan de ultra-agressieve MC Stradale, hoewel zijn doelgroep het marktsegment van sportieve, luxueuze auto's is.

Het belangrijkste verschil tussen de MC Stradale en de GranTurismo MC is de transmissie. Waar de MC Stradale is uitgerust met wat volgens Maserati de de "snelst schakelende versnellingsbak ter wereld" is, is de GranTurismo MC voorzien van één van de snelste automatische transmissies. Maserati heeft de GranTurismo MC aangepast aan de wensen van de consumenten in Amerika om hen toegenomen motorvermogen, een uitstekende handling en aerodynamische voorzieningen te bieden zonder daarbij in te boeten op de voorkeur voor de voordelen van een vierpersoons auto en een automatische versnellingsbak.

Aangedreven door de meest recente ontwikkeling van de 4.7-liter licht aluminium V8-motor levert deze motor 331 kW bij 7.000 tpm en een koppel van 510 Nm bij 4.750 tpm, 20 Nm meer vergeleken met de GranTurismo S Automatic. Maserati heeft ervoor gezorgd dat de motor sneller reageert op het gaspedaal, krachtiger is en tevens zuiniger, dankzij het uitgebreide 'friction reduction program' inclusief de Diamond-Like-Coating van de wrijvingsgevoelige onderdelen in het klepbedieningsmechanisme.

Maserati Gran Turismo

Het nieuwe uitlaatsysteem speelt ook een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat de GranTurismo MC de schijnbaar conflicterende doelstelling realiseert van een 6% lager brandstofverbruik en daarnaast betere prestaties.

Met een ingekorte lengte heeft de lichtere uitlaat toch de 'bypass' klep behouden die bijdraagt aan het prachtige uitlaatgeluid. Ook is de uitlaat net zoals bij de GranTurismo MC Stradale en de GranTurismo MC Trofeo raceauto in het midden van de achterbumper geplaatst.

De GranTurismo MC heeft een stijvere afstelling van de schokdempers en is ook voorzien van uit de autosport afkomstige aerodynamische voorzieningen van de GranTurismo MC Stradale die zorgen voor een nog betere aerodynamische efficiency op hoge snelheid zonder dat de luchtweerstand nadelig wordt beïnvloed.