19 april 2011
Porsche Cayenne (2010 - 2017)

Porsche Cayenne (2010 - 2017)

Nieuwe dieselmotor voor Porsche Cayenne

19 april 2011 | Porsche heeft de motor van de Cayenne Diesel vernieuwd en economischer gemaakt. Door technische aanpassingen levert de drieliter V6-motor nu 180 kW (245 pk), een stijging van 3,7 kW (5 pk). Daarbij is het verbruik 7,2 l/km en is de CO2-uitstoot teruggebracht tot 189 g/km. Met deze cijfers is de Cayenne Diesel de zuinigste en schoonste Cayenne die er is, terwijl tegelijkertijd de prestaties verbeterd zijn. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur bedraagt nu 7,6 seconden (0,2 seconde sneller) en de topsnelheid is met 2 km/uur toegenomen tot 220 km/uur.

De geoptimaliseerde prestaties zijn het gevolg van een pakket technische maatregelen. Porsche heeft het gewicht van de motor verlaagd en de inwendige wrijving verminderd. Verder is de Cayenne Diesel voorzien van een nieuwe turbo en is het thermisch management verbeterd. De krukas is lichter doordat de ingenieurs die hol hebben gemaakt en minder balansgewichten hebben meegegeven.

Porsche Cayenne (2010 - 2017)

Door de druk van de directe injectie met 200 bar te verhogen naar maximaal 2.000 bar is de samenstelling van het brandstof-luchtmengsel geoptimaliseerd. De nieuwe turbo met variabele geometrie is voorzien van nog verder verbeterde lagers en een nieuw compressorwiel. Deze aanpassingen resulteren in een snellere gasrespons en meer efficiency. Het totale pakket maatregelen heeft geleid tot 20 kilogram gewichtsbesparing, waardoor het totale gewicht nu uitkomt op 2.080 kilogram.

Porsche heeft ook de Hybrid Manager van de Cayenne S Hybrid geoptimaliseerd. Onder de juiste omstandigheden gebruikt de auto zijn milieusparende elektrische aandrijving nu zelfs al bij de koude start. Dat was voorheen alleen mogelijk als de auto op bedrijfstemperatuur was.

Porsche Cayenne (2010 - 2017)

Porsche heeft voor het nieuwe modeljaar het aantal opties in de Porsche Exclusive-lijn voor de Cayenne uitgebreid. Het is nu, net als bij de Panamera Turbo, mogelijk om het vermogen van de Cayenne Turbo te verhogen. Dat stijgt dan met 29 kW (40 pk) tot 397 kW (540 pk). Het maximumkoppel gaat omhoog naar 750 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/uur kost dan 4,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 281 km/uur, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot niet wijzigen: de Cayenne Turbo verbruikt ook met deze bijzondere cijfers nog steeds 11,5 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 270 g/km.

Het gestegen vermogen is onder meer te danken aan verbeterde motorelektronica en de toepassing van twee nieuwe turbo's met schoepen van een titanium-aluminiumlegering. Vanwege het grotere prestatiepotentieel heeft Porsche ook de koeling van de remmen verbeterd. Voor wie het allerbeste op remgebied wenst, zijn er de Porsche Ceramic Composite Brake-remmen (PCCB). De keramische remschijven hebben op de vooras een diameter van 420 millimeter. Voor auto's die zijn voorzien van deze remmen, is optioneel een speciaal 20-inch reservewiel verkrijgbaar.

Porsche Cayenne (2010 - 2017)

De Porsche Exclusive-lijn voor de Cayenne Turbo omvat onder meer zwarte Bi-xenonkoplampen voorzien van het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en een sportuitlaat met vier eindpijpen. Verder zijn voor het eerst getinte led-achterlichten leverbaar. Klanten kunnen met Porsche Exclusive ook het interieur een eigen, exclusieve uitstraling geven. Er is keuze uit nieuwe stiksels, diverse lederpakketten en het hoogwaardige Yachting Mahogany-hout. Aluminium voor de Tiptronic S-versnellingspook en instaplijsten van roestvaststaal en koolstofvezel ronden het aanbod af.

De nieuwe vanafprijs voor de Cayenne is € 82.300 inclusief BTW/BPM.