18 april 2011
 

Ford

Ford doet onderzoek naar autokleuren

18 april 2011 | Onderzoek van Ford toont aan dat smaken in autokleuren per land verschillen. Frankrijk en Italië prefereren crèmekleuren. Nederland en Denemarken houden van zwart. Ierland kiest voor zilver. Dit zijn maar een paar resultaten van een onderzoek van Ford naar de voorkeuren voor autokleuren in verschillende Europese landen. Een goed inzicht in de voorkeuren op dit multiculturele continent helpt Ford om gelijke tred te houden met klanten en de juiste auto's in voorraad te hebben in de showrooms.

"Voor onze klanten is de kleur van hun auto iets zeer persoonlijks, en als je iets beter kijkt, zie je dat de cultuur, mode en smaken in de Europese markten van grote invloed zijn op de kleuren die ze kiezen", aldus Julie Francis, die deel uitmaakt van het kleur- en materiaalontwerpteam van Ford Europa.

Net als de mode veranderen ook kleurtrends elk jaar. Een klein, maar groeiend aantal kopers kiest bijvoorbeeld voor bruin, koper en andere aardkleuren. "Het duurde even voordat mensen warmliepen voor bruintinten, omdat die associaties opriepen met de jaren '70 en '80 en tot voor kort ouderwets werden gevonden", zegt Francis.

Ford

Wit blijft een enorme hit in Turkije (49% van de verkochte auto's) en is daarmee de populairste kleur voor Ford-auto's. Turkije, met zijn warme klimaat, koos ook het minst vaak voor zwarte auto's. Daarentegen koos Denemarken het vaakst voor zwart en het minst vaak voor wit. Maar landsgrenzen en het klimaat bepalen niet altijd de kleurkeuze van autokopers. Zo zijn in Noorwegen en Portugal dezelfde zes kleuren favoriet.

Tsjechië is het enige land waar een andere kleur dan zwart, wit of zilver favoriet is. Een kwart van de Tsjechische kopers koos in 2010 voor een blauwe Ford. Van alle landen werd in Tsjechië ook het meest gekozen voor rood. Maar patriottisme heeft zijn grenzen. In Nederland worden nauwelijks oranje auto's verkocht, terwijl Ierland met de verkoop van groene auto's bijna onder aan het landenklassement staat.

"Voor belangrijke markten, zoals Duitsland, weten we dat zwart en donkere kleuren het altijd goed doen, dus daar houden we rekening mee in onze planning", zegt Vince Shaw, Manager Marketing- en Productstrategie voor Ford Europa. "Natuurlijk willen we dat onze auto's aantrekkelijk zijn voor onze klanten, en kleur speelt daarbij een grote rol. Zo zijn de kleuren 'Hot Magenta' en 'Squeeze' voor de Fiesta een enorm succes gebleken. Beide kleuren verkopen buitengewoon goed, dus het is duidelijk dat onze klanten graag iets unieks willen hebben. Wij hebben daarvan geleerd en zullen in de toekomst meer unieke kleuren aanbieden, die niet in het gebruikelijke kleurenpalet voorkomen".

Ford

Er zijn ook aanwijzingen dat trends in autokleuren vergelijkbaar zijn met trends in andere modemarkten. "Rood was altijd verreweg de populairste kleur, maar dat is op een bepaald moment veranderd", legt Shaw uit. "Het lijkt erop dat wit nu het stokje heeft overgenomen. Donkere grijs-, zwart- en blauwtinten zijn altijd populaire kleuren voor auto's, net als voor mannen- en vrouwenkleding, maar ook autokleuren zijn modegevoelig".

Dit jaar zullen er in Europa waarschijnlijk een aantal opvallende nieuwe kleurtrends te zien zijn. De introductie in 2011 van de geheel nieuwe Ford Focus in opvallende kleuren zoals 'Candy Yellow', 'Candy Red' en 'Mars Red,' of het verbluffende 'Tangerine Scream' op de Focus ST die op de Autosalon van Parijs te zien was, zijn de eerste aanzet.

Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via