12 september 2001
Citroen C-crosser

Citroen C-crosser

De C-crosser is een nieuw prototype van Citroen

12 september 2001 | Ter gelegenheid van de IAA van Frankfurt 2001 verzamelt Citroën al haar vindingrijkheid in de concept car C-Crosser. Het merk laat hiermee zien dat het een helder beeld van de toekomstige auto voor ogen staat. De C-Crosser vertolkt de visie van Citroën op de SUV (Sports Utility Vehicle) van de toekomst.

Met zijn modulaire bouw en multifunctionele interieur past deze concept car zich aan vele wensen aan. De C-Crosser is een onalledaags ontwerp dat interieurruimte wint dankzij ver naar voren geplaatste voorstoelen en de passagiers een hoge zitpositie met panoramisch blikveld geeft, die de natuurlijke scheidslijn tussen binnen en buiten doet vervagen. Het ruimtelijk concept biedt ruimte aan drie voorpassagiers, waarbij het de chauffeur vrij laat in zijn keuze links, rechts of in het midden plaats te nemen. Drive by wire-tecbnologie maakt het mogelijk de auto vanaf willekeurig welke voorstoel te bestuderen. Om voetruimte te winnen, zijn alle functies naar het stuur verplaatst. De bestuurder kan vanaf het stuur gas geven, schakelen en remmen. Dankzij de opstelling van de voorstoelen genieten ook op de achterstoelen drie personen van riante beenruimte.

Citroen C-crosser

De modulaire opbouw van de carrosserie maakt veelzijdig gebruik van de C-Crosser mogelijk. Met een druk op de knop wordt de auto getransformeerd van een zespersoons naar een driepersoons pick-up met een volledig vlakke laadvloer van 1,20 bij 1,90 m en in hoogte verstelbare laaddrempel. Lange voorwerpen kunnen worden vervoerd dankzij elektrisch te openen panelen in het dak. Vier bestuurbare wielen, een 2.0 HPi benzinemotor met directe inspuiting en de nieuwste generatie Hydractive III geven de auto veelzijdig gebruiksgemak in moeilijk begaanbaar terrein. De bodemspeling kan in hoogte worden vergroot van 14 tot 20 cm in slecht terrein. De elektronische viscosekoppeling, ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) in combinatie met antislipregeling (ASR) staan borg voor een veilig weggedrag op iedere ondergrond.

De ervaring die is opgebouwd en is verwerkt in Hydractive III, stelt Citroën in staat een auto te presenteren die op alle mogelijke soorten wegdek een voorbeeldig weggedrag en comfort biedt. De bestuurder kan kiezen voor twee standen van het systeem, een op sportief gebruik gerichte stand en een op meer comfort gerichte stand. Hydractive III was al bekend van de C5, voor de C-Crosser voegt Citroën als nieuwe dimensie uiterst lange veerwegen toe aan dit veersysteem. Het zijn deze lange veerwegen die in combinatie met de elektronica de wielen in elke situatie optimaal wegcontact bieden. De C-Crosser kent twee wagenhoogtes, 140 mm op de weg en 200 mm op onverhard terrein, waarbij dubbele triangels van de wielophanging veerwegen van liefst 150 mm mogelijk maken. De elektronische bediening van remmen voorziet in een verdeling van de remdruk over elk wiel. Afhankelijk van de mate van grip van elk wiel, benut dit systeem het maximale remvermogen van het integrale systeem, dat bovendien voorzien is van Brake Assist System (BAS) en Electronic Stability Program (ESP).