12 april 2011
Hyundai Veloster

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster vanaf 23.995 euro

12 april 2011 | De nieuwe Hyundai Veloster staat op het punt om na Amerika ook Europa te veroveren. De coupé is uitgerust met een 1.6-liter GDI-benzinemotor en Hyundai's eerste automatische transmissie met dubbele koppeling. Hyundai verwacht de Veloster eind mei in de Nederlandse showroom te kunnen introduceren voor een prijs vanaf 23.995 euro.

Het dynamische profiel van de Hyundai Veloster is ontstaan vanuit de Fluidic Sculpture-designtaal, die Hyundai voor alle nieuwe modellen hanteert. De A-stijlen, die boven de unieke karakterlijnen van de carrosserie uitstijgen, geven de Hyundai Veloster een uiterlijk dat opvalt en discussies losmaakt. Ook de voor Hyundai kenmerkende hexagonale grille, de details rond de luchthappers in de motorkap, de 'gespierde' spatborden en de langgerekte koplampunits zorgen ervoor dat de Hyundai Veloster een verfrissende en gedurfde verschijning op de weg is. Aan de achterzijde geven vooral de 'dubbele' achterruit en de centraal geplaatste uitlaat de Hyundai Veloster zijn sportieve looks.

Hyundai Veloster

Dankzij een ingenieuze indeling van het interieur belooft de Hyundai Veloster ondanks zijn coupévorm (hij is slechts 1,39 meter hoog) een voor zijn klasse riante interieur- en bagageruimte. De wielbasis bedraagt 2,65 meter. De ingenieurs van Hyundai hebben het interieur zo vormgegeven dat een grote hoofdruimte (990 mm), beenruimte (1.114 mm) en schouderbreedte (1.412 mm) is ontstaan. De laadruimte van de Hyundai Veloster bedraagt 320 liter en met de bank neergeklapt onstaat zelfs een ruimte van meer dan 1.000 liter.

De Hyundai Veloster wordt aangedreven door een efficiënte 1.6-liter viercilinder benzinemotor met directe GDI-benzine-injectie. De motor levert 103 kW (140 pk). Hyundai biedt kopers verder de keuze uit een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en Hyundai's eerste zestrapsautomaat met dubbele koppeling (DCT).

Hyundai Veloster

De nieuwe DCT koppelt de voordelen van een handgeschakelde transmissie, zoals een laag brandstofverbruik en een sportief rijgedrag, aan die van een traditionele automatische transmissie, zoals een hoog comfortniveau (vooral in stadsverkeer) en een zeer soepel schakelgedrag. Extra voordelen van DCT zijn een verbetering van het brandstofverbruik met 5 tot 6 procent en een acceleratie die 3 tot 7 procent sneller verloopt. Door de toevoeging van onder meer een start-stopsysteem (ISG) realiseert de Veloster een CO2-emissie van 132 g/km.

De Veloster beschikt standaard over een 7-inch TFT-touchscreen. Dit scherm biedt een platvorm voor het navigatiesysteem, terwijl het ook de mogelijkheid biedt om passagiers naar video's te laten kijken of er een videocamera of PlayStation-spelconsole op aan te sluiten. De Veloster is verder uitgerust met AUX-, USB- en RCA-aansluitingen, waarbij alle functies via het (met leer beklede) stuurwiel zijn te bedienen.

Hyundai Veloster

De Veloster staat vanaf mei bij de Nederlandse Hyundai-dealers. Hyundai verwacht in het eerste volledige verkoopjaar (2012) in Europa 20.000 exemplaren van de Hyundai Veloster te verkopen.