8 april 2011
 

Volkswagen

Volkswagen start Think Blue

8 april 2011 | Think Blue is de duurzaamheidstrategie van Volkswagen. Zuinige auto's vormen daarvan een belangrijk onderdeel. Maar Think Blue gaat ook over productiemethoden die het milieu zo veel mogelijk ontzien en een zo efficiënt mogelijk gebruik van grondstoffen. Het nieuwe Bulli-prototype met elektrische aandrijving is een voorbeeld van de praktische invulling van Think Blue.

Volkswagen produceert onder het label "BlueMotion" auto's die opvallen door lage verbruik- en emissiecijfers. "Think Blue" vertaalt deze aanpak ook naar de productiekant van de onderneming. Volkswagen vindt dat duurzame mobiliteit gepaard gaat met productiemethoden die het milieu zo veel mogelijk ontzien en streeft naar een sterke daling van de uitstoot van schadelijke stoffen en naar een beperkt gebruik van natuurlijke grondstoffen.

Volkswagen

Hiertoe zijn in alle productieonderdelen extra verbeteringen doorgevoerd. De winst zit vaak in kleine ideeën: nieuwe perstechnieken zijn goed voor een energiebesparing van 40%, maar ook een betere isolatie van (fabrieks)gebouwen, het uitschakelen van robotsystemen tijdens productiepauzes en de toepassing van zeer efficiënte motoren leveren aanzienlijke besparingen op.

Volkswagen voert interne efficiencymaatregelen door en kijkt ook verder. Zo komt er steeds meer nadruk te liggen op de diversificatie van de energievoorziening. Volkswagen is de enige Europese autofabrikant die deelneemt in projecten voor hernieuwbare energieproductie, denk aan participatie in windmolenparken op de Noordzee. Een nieuwe Volkswagen-waterkrachtcentrale in Brazilië verzorgt 18% van de totale energiebehoefte van de Volkswagen-fabrieken aldaar.

Volkswagen

De nieuwe Bulli die onlangs zijn wereldpremière vierde op de autotentoonstelling van Genève, laat zien hoe de mobiliteit van de toekomst er uit kan zien. Het prototype met stijlinvloeden van de Transporter T1 heeft volledig elektrische aandrijving. Zijn krachtige (85 kW, 270 Nm) elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 40 kWh. Dit is goed voor een theoretische actieradius van 300 km. Bij een laadstation dat speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen is ontworpen, bedraagt de oplaadtijd minder dan een uur.

Volkswagen Volkswagen
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via