6 april 2011
 

Citroen Ami 6

Citroen Ami 6 viert vijftigste verjaardag

6 april 2011 | Dit jaar viert de Citroën Ami 6 zijn (of moeten we zeggen: haar?) vijftigste verjaardag. Dit model staat in het collectieve geheugen gegrift! Sommigen vinden het lijnenspel te druk, andere vallen voor haar charme. Maar iedereen is onder de indruk van het comfort, wat een melange is van de legendarische Deux Chevaux en de al niet minder beroemde DS19. De Citroën Ami 6 viert haar verjaardag tijdens de Franse lifestyle fair 'Amis de France', die tijdens het Paasweekend plaatsvindt bij Kasteel Haarzuilens.

Net na de oorlog leverde Citroën alleen de Traction, en in tijden van wederopbouw was dit een zeer gewaardeerd model. Kort daarop verscheen de 2CV ten tonele, die kon rekenen op een enthousiast koperspubliek. Zo enthousiast zelfs, dat er levertijden van meer dan vijf jaar ontstonden. De Traction ging na 23 jaar met pensioen, de DS19 en de hiervan afgeleide, vereenvoudigde ID19 namen het stokje over. Er ontstond vanaf midden jaren vijftig echter een nieuwe groep consumenten die niet alleen meer spaarden, maar ook wilde consumeren: de koopkrachtige middenklasse was geboren.

De Citroën-ingenieurs gingen aan de slag om de nieuwe klasse aan te spreken. De techniek van de 2CV werd verbeterd: een iets grotere, krachtiger motor werd ontwikkeld, die de auto in staat moest stellen om behoorlijke prestaties neer te zetten. De vering werd aangepast en schoof qua gevoel iets richting de hydropneumatische DS op. Samen met luxe zetels kon men zich als een vorst over Frankrijks wegen -en die van de rest van Europa- voortbewegen.

Citroen Ami 6

Maar het meest in het oog springende van de nieuwe middenklasse-Citroën was het koetswerk. Flaminio Bertoni, de beeldhouwer/designer van Citroën die ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de 2cv en DS, wilde iets functioneels dat tegelijkertijd charmant en eigenzinnig moest zijn. Daarbij dacht hij aan een profiel dat zich het beste als Z-lijn laat kenschetsen. Herkenbaar, maar tegelijk ook praktisch. Optimale hoofdruimte voor de achterpassagiers in combinatie met een perfecte toegankelijkheid van de kofferruimte. Een idee dat op dat moment door een enkele andere fabrikant in de praktijk werd gebracht, maar wat bij de Ami 6 tot het uiterste werd doorgevoerd.

De introductie vond in alle Europese hoofdsteden tegelijk plaats, in het voorjaar van 1961. Zo ook in Amsterdam, waar het eerste exemplaar aan de toegestroomde pers en andere belangstellenden op het Stadionplein werd getoond. Er waren wat twijfels bij sommigen, maar die werden na een eerste proefrit en productie [die wat achterstand op had gelopen] al snel weggenomen.

De Ami was letterlijk de auto van Monsieur (of Madame) Tout-le-Monde. En die wisten de compacte Citroën met zijn specifieke lijnenspel, comfort en gezellig pruttelende motor met lange levensduur te waarderen. Helemaal toen midden jaren zestig een stationcar, de break, ten tonele verscheen. De fabriek in Rennes draaide op volle toeren en kon de vraag goed aan. Dat zorgde ervoor dat de Ami 6 twee jaar achter elkaar de best verkochte auto in Frankrijk was.

Citroen Ami 6

Na een carrière van acht jaar werd tijdens de Salon van Genève editie 1969 haar opvolgster, de Ami8, aan het publiek voorgesteld. Van de Ami 6 werden in totaal ruim een miljoen exemplaren gebouwd. Hiervan vonden meer dan 22.000 hun weg naar Nederlandse consumenten.

De Citroën Ami kent ook in Nederland vele fans, vertegenwoordigd door de Ami-vereniging. Van 22 tot en met 25 april zal de verjaardag van hun dierbare klassieker worden gevierd tijdens de Franse lifestyle fair 'Amis de France', die rondom Kasteel Haarzuilens plaatsvindt. De Amivereniging organiseert daar diverse activiteiten, met als hoogtepunt een samenkomst van maar liefst 70 Amis 6 op 23 april! Citroën heeft zich aan de beurs verbonden door haar nieuwste middenklasser, de nieuwe Citroën C4, te tonen en live te laten ervaren door het publiek.

Citroen Ami 6 Citroen Ami 6
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via