4 april 2011
 

Chevrolet Mi-ray

Chevrolet toont Mi-ray roadster concept

4 april 2011 | GM Korea heeft op de Seoel Motor Show de Chevrolet Mi-ray conceptauto geïntroduceerd. De roadster is uitgebracht ter gelegenheid van Chevrolet's honderdjarige geschiedenis op het gebied van design. De Mi-ray is ontwikkeld door de GM Advanced Design Studio in Seoel en maakt gebruik van hybride aandrijftechnologie.

De Mi-ray brengt een eerbetoon aan Chevrolet's sportwagengeschiedenis. Hij is klein en open zoals de Monza SS uit 1963 en licht en praktisch zoals de Corvair Super Spyder uit 1962. Zijn expressieve, aerodynamische romp lijkt op een modern jachtvliegtuig.

Hij is gemaakt van koolstofvezel en CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof). De opbollende zijkant heeft halverwege een karakteristieke vouwlijn, met aan de onderkant indirecte verlichting. Dit accent zorgt voor een lichtgloed wanneer de auto in beweging is. Hierdoor wordt het koetswerk omgeven door een lichtschijnsel. Toegang tot het interieur verschaffen de typische vleugeldeuren, zoals vroeger bij de Le Mans raceauto's.

Chevrolet Mi-ray

Het front wordt gekenmerkt door een herinterpretatie van het Chevrolet-gezicht. De dubbele grille van de Mi-ray wordt geflankeerd door LED-koplampen met opvallende dagrijverlcihting. De spatschermen voor en achter doen denken aan de Corvettes uit het verleden en geven uitdrukking aan de sportieve inborst van de conceptauto. Op de hoeken dragen spoilers van koolstofvezel bij aan de controle van de downforce en luchtstroom.

Uitklapbare flaps zorgen voor een extra controle van de luchtstroom terwijl ze tevens toegang verschaffen tot het oplaadpunt aan de ene kant en de benzineopening aan de andere kant. De aansluiting voor het opladen heeft ook een externe indicator voor de batterijspanning. Beide zijkanten achter zijn voorzien van een opbergruimte voor kleine spullen. De dubbele achterlichten onder de bovenkant van de staart van de auto zijn een nieuwe interpretatie van Chevrolet's identiteit van dubbele elementen.

Het interieur van de Mi-ray ademt Chevrolet's race-erfgoed. Asymmetrisch gevormde stoelen gaan vloeiend over naar de portieren en vormen een symmetrisch interieur dat de bestuurder het gevoel geeft één te zijn met de auto. Indirecte verlichting, die begint aan de bovenzijde van het instrumentenpaneel en doorloopt naar de rugleuning, versterkt het gevoel van luxe. De stoelzittingen en de hoofdsteunen zijn bevestigd op een lichtgewicht kuip van koolstofvezel en gemonteerd op een enkelvoudige rail van aluminium. De hoofdsteunen volgen de vormgeving van het interieur en zijn geïntegreerd met een windvanger voor het open rijden.

Chevrolet Mi-ray

De informatie voor de bestuurder wordt op drie zones weergegeven. Recht voor de bestuurder worden de prestaties van de auto getoond. Aan de linkerkant wordt de actieradius gemeld en rechts de kilometerstand en de navigatie. Het centrale scherm rust op een aluminium steun, dat lijkt op de neus van een straaljager met uitgeklapt landingsgestel.

De Mi-ray wordt aangedreven door twee voorin gemonteerde 15-kW elektromotoren voor een snelle acceleratie en nul emissies bij het rijden in de stad. De motoren worden van energie voorzien door een 1.6-kWu lithium-ion batterij die wordt geladen door vrijkomende energie bij het remmen. De Mi-ray kan wisselen van voor- naar achterwielaandrijving.

Voor het leveren van dynamische prestaties levert de 1.5-liter viercilinder turbomotor, gecombineerd met de elektromotoren, aandrijving naar zowel het linker als rechter achterwiel. De motor, gemonteerd achter de cockpit, drijft de achterwielen aan waarbij ook de elektrificatietechnologie wordt toegepast. Een transmissie met dubbele koppeling (DCT) maakt een kleinere omvang van de motor mogelijk omdat een koppelomvormer niet nodig is.

Chevrolet Mi-ray Chevrolet Mi-ray Chevrolet Mi-ray
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via