30 maart 2011
Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche Panamera nu ook als Turbo S

30 maart 2011 | Porsche introduceert in juni 2011 een nieuwe topversie van de Panamera. De 4.8-liter biturbo V8-motor van de Turbo S levert 410 kW (550 pk). Dat is 37 kW (50 pk) meer dan het vermogen van de motor in de Panamera Turbo. De trekkracht is eveneens verhoogd, van 700 naar 750 Nm. Tijdens de kickdown en in de 'Sport'- en 'Sport Plus'-stand van het standaard Sport Chrono Turbo-pakket, levert de achtcilinder 800 Nm dankzij de overboost-functie.

De topversie sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt 306 km/uur. Ondanks de aangescherpte prestaties, heeft Porsche het verbruik van de Panamera Turbo S op het niveau van dat van de Panamera Turbo gehouden. In de NEDC-cyclus verbruikt de Panamera Turbo S 11,5 liter brandstof per 100 kilometer. Met de 19-inch Michelin-vierseizoenenbanden die voor de Panamera zijn ontwikkeld, daalt dit naar 11,3 l/100 km.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De verbeterde prestaties zijn mogelijk dankzij twee aanpassingen: de toepassing van verbeterde turbo's met schoepen van een titanium-aluminiumlegering en een gemodificeerd motormanagement. Door de schoepen van de turbo te maken van een titanium-aluminiumlegering zijn ze lichter. Hierdoor is de massatraagheid minder, zodat de turbo's sneller reageren op het gas.

Rijdynamische systemen behoren tot de standaarduitrusting: Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). PDCC is een actief stabilisatiesysteem dat overhellen in bochten tot een minimum beperkt. Dit verhoogt zowel de wendbaarheid als het comfort van de auto. PTV Plus kan zonodig de trekkracht variabel over de achterwielen verdelen via het elektronisch sperdifferentieel. Dit belooft in uiteenlopende rijomstandigheden meer tractie. De besturing is voorzien van het snelheidsafhankelijke Servotronic voor een optimaal stuurgevoel.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Bij het Sport Chrono Turbo-pakket, eveneens standaard in deze uitvoering, hoort een speciale afstemming van zowel het onderstel als het motormanagement. Beide zijn met een druk op de 'Sport Plus'-knop beschikbaar. Het sportuitlaatsysteem zorgt ten slotte voor een beschaafd sportief geluid.

Het uiterlijk van de Panamera Turbo S weerspiegelt zijn sportieve karakter. Zo heeft Porsche de 20-inch Turbo II-wielen gemonteerd op een achteras met een grotere spoorbreedte. Verder benadrukken side skirts uit de Porsche Exclusive-lijn en de adaptieve, viervoudig verstelbare achterspoiler het potentieel van de Panamera Turbo S.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De sfeer van exclusiviteit wordt binnen voortgezet door de bi-colour lederen bekleding. De nieuwe combinatie zwart-crème is exclusief voor de Panamera Turbo S. In de herfst vult Porsche dit aan met lederen bekleding in grijs-crème.

Vanaf juni 2011 zal de Porsche Panamera Turbo S bij de officiële dealer in de showroom staan. De prijs is vastgesteld op 216.800 euro inclusief BTW en BPM.