1 maart 2011
 

Land Rover Range_e

Land Rover onthult Range_e

1 maart 2011 | Land Rover presenteert op de Autosalon van Genève 2011 de Range_e. Dit ontwikkelingsmodel is uitgerust met een plug-in diesel-elektrische hybride aandrijving, die Land Rover beschikbaar verwacht te maken in toekomstige productiemodellen. De eerste stap daarbij is de geplande introductie van een diesel-elektrische hybride in 2013.

De Range_e is gebaseerd op de Range Rover Sport en maakt gebruik van de huidige 245 pk 3.0 TDV6 dieselmotor, die is gecombineerd met een achttraps ZF automatische transmissie en een 69 kW elektromotor. Via een parallel-hybride systeem, met een 14,2 kWh lithium-ion accu die kan worden opgeladen via een normaal stopcontact, heeft de Range_e een puur elektrische actieradius van meer dan 32 km, waarbij de auto geen emissies produceert. Deze accu kan in circa vier uur tijd via een standaard stopcontact volledig Voor langere ritten schakelt de diesel-hybride aandrijving in om continu de CO2-emissies te optimaliseren.

Land Rover Range_e

De gemiddelde CO2-emissie van de Range_e bedraagt 89 g/km, bij een maximum systeemvermogen van 339 pk en een topsnelheid van circa 193 km/h. Daarnaast heeft de auto een gemiddeld brandstofverbruik van 3,36 l/100 km. Het lagere brandstofverbruik van het hybridesysteem maakt een actieradius mogelijk van 1.112 km op een volle tank.

De Range_e beschikt over dezelfde off-road-capaciteiten als de standaard Range Rover Sport. Dat betekent een tussenbak voor hoge en lage gearing, differentiëlen aan voor- en achteras, en een blokkeerbaar centraal differentieel. Afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder bepaalt het intelligente systeemmanagement van de auto de meest efficiënte methode om het gevraagde vermogen te leveren: elektrisch, diesel of een combinatie van beide.

Land Rover Range_e

De Range_e is verder uitgerust met een regeneratief remsysteem om energie terug te winnen die anders bij het remmen in warmte wordt omgezet. Deze energie kan vervolgens weer worden gebruikt om de auto aan te drijven, waarmee het brandstofverbruik verder wordt gereduceerd.

De Range_e is één van de diverse Land Rover projecten die worden ondersteund door de Technology Strategy Board van de Britse overheid. Vijf prototypes doorlopen op dit moment een testprogramma, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met

Land Rover Range_e

Land Rover's medeleden van het CABLED (Coventry and Birmingham Low Emissions Demonstrators) consortium. Land Rover verwacht het plug-in hybride-systeem in de naaste toekomst op de markt te brengen, na de introductie van de eerste (standaard) diesel-elektrische hybride in 2013.

Jaguar Land Rover investeert op dit moment 800 miljoen pond in ecologische technologieën. De onderneming heeft zichzelf ten doel gesteld om tussen 2008 en 2012 de gemiddelde CO2 emissie van het totale modellenprogramma te reduceren met 25%.

Land Rover Range_e Land Rover Range_e Land Rover Range_e
 
Websitewww.landrover.nl
Deel via