28 februari 2011
Ford B-Max

Ford B-Max

Ford onthult B-MAX in Geneve

28 februari 2011 | Ford introduceert de B-max op de Autosalon van Genève. De carrosserie van de B-MAX is volstrekt nieuw. Zo is de traditionele B-dakstijl verdwenen en er zijn twee dubbele schuifdeuren aangebracht. Dit format, inmiddels productiegereed, claimt in zijn segment de beste toegang tot de cabine, plus een ongekende mate van gemak en flexibiliteit.

Net als de Fiesta, is ook de B-MAX gebaseerd op het mondiale B-platform van Ford. Met een lengte van iets meer dan vier meter is de B-MAX 11 cm langer dan de Fiesta vijfdeurs en 32 cm korter dan de nieuwe C-MAX. De B-MAX is 11 cm hoger dan de Fiesta en belooft de inzittenden bijzonder veel zitruimte.

Ford B-Max

In de nieuwe carrosserie is de traditionele B-dakstijl naast het voorportier, die het dak met de vloer verbindt, weggelaten. De zijkant van de carrosserie heeft dus geen zichtbare dakstijl en de cabine is toegankelijk via een conventioneel voorportier of door een schuifbaar achterportier die onafhankelijk van elkaar kunnen worden geopend. Deze portieren zijn voorzien van een geïntegreerde B-dakstijl.

In de B-MAX is het portierconcept met geïntegreerde B-stijl gecombineerd met een flexibel en gebruikersvriendelijk stoelsysteem. Wanneer zowel de voor- als achterportieren zijn geopend, ontstaat er een toegang tot het interieur van maar liefst 1,5 meter breed. Dit is ongeveer het dubbele, vergeleken met concurrerende modellen met alternatieve portierconcepten en levert veel gemak op bij het in- en uitstappen van achterpassagiers, het vastzetten van kinderen in kinderstoeltjes en het in- en uitladen van boodschappen.

Ford B-Max

Wanneer de 60/40-achterbank en de bijrijdersstoel worden neergeklapt, ontstaat er een grote vlakke laadvloer. De grote zij-ingang is dan bijzonder handig bij het in- en uitladen van grote voorwerpen zoals meubelpakketten of zelfs een fiets. Als ook de bijrijdersstoel is neergeklapt, passen in het interieur zelfs voorwerpen tot 2,35 meter lang.

Bij het ontwikkelen van de unieke, geïntegreerde B-stijl voor serieproductie, hebben de ingenieurs van Ford ervoor gezorgd dat de B-MAX bij botsingen dezelfde hoge mate van bescherming biedt als de Ford-modellen met een conventionelere structuur. Om bij botsingen in de flank de vereiste bescherming te leveren, is de structuur van de voor- en achterportieren aanzienlijk versterkt (met ultrasterk boriumstaal op de zwaarst belastbare gebieden), zodat de portierframes gezamenlijk als een 'virtuele B-dakstijl' energie absorberen.

Ford B-Max

Speciale veiligheidsvoorzieningen en versterkte vergrendelingsmechanismen zorgen ervoor dat de portieren bij een botsing stevig vast blijven zitten aan het dak en de vloer en dat de voor- en achterportieren samenwerken bij het beschermen van de inzittenden.

De voorzijde van de B-MAX laat een nieuwe interpretatie zien van de voor Ford karakteristieke trapeziumvormige grille met vijf horizontale grille-elementen die in opvallend glanzend chroom zijn afgewerkt. Daaronder bevindt zich een in glanzend zwart afgewerkte benedengrille die de voorkant visuele stabiliteit verschaft en zo de sportieve, stoere uitstraling van de auto versterkt.

Ford B-Max

Andere opvallende kinetic Design-elementen zijn onder andere de geprononceerde koplampen, de gespierde schouderlijn met de krachtige bodemlijn, een karakteristieke raamlijn met de 'kick-up' achter de achterportieren en de forse wielkasten.

De opvallende ruitlijn van de achterklep met het aan de zijkanten doorlopende glas en de slanke achterlichten die door de achterklep worden onderbroken, maken dat de B-MAX van achteren sterkt op de S-MAX lijkt. De krachtige horizontale lijnen benadrukken de stoere, zelfverzekerde uitstraling van de auto. De cabine heeft de dynamische uitstraling van de 'kleine' Ford-interieurs, maar beschikt nu ook over de premium uitstraling en decoratieve elementen van de grotere C-MAX.

Ford B-Max

De bedieningselementen voor de bestuurder zijn gebaseerd op de nieuwste versie van de Ford HMI (Human Machine Interface), met een 6 inch touchscreen in het midden van het dashboard, boven het ingebouwde bedieningspaneel dat doet denken aan een mobiele telefoon. Het ruimtelijke gevoel in het interieur wordt versterkt door een full-size panoramadak van glas dat het gehele dakgedeelte beslaat.

De B-MAX is voorzien van een driecilinder 1.0-liter Ford EcoBoost benzinemotor die is uitgerust met het Ford Auto-Start-Stop-systeem. Deze motor heeft een lage CO2-uitstoot. Deze driecilinder Ford EcoBoost-motor was voor het eerst te zien in de Start Concept op de Autosalon van Bejing in 2010 en is de recentste uitbreiding van de mondiale reeks Ford EcoBoost motoren.

Ford B-Max

Net als de onlangs in de Europese middelgrote en grote modellen van Ford geïntroduceerde 1.6- en 2.0-liter motoren, combineert de 1.0-liter directe brandstofinspuiting, een turbocompressor en een dubbele nokkenas met onafhankelijke variabele kleptiming voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

De driecilinder Ford EcoBoost is ontworpen ter vervanging van de grotere, conventionele viercilinder benzinemotoren en ondergaat momenteel de laatste aanpassingen voordat hij in productie wordt genomen.