23 februari 2011
Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Griffin-gamma vervangt huidig 9-3 aanbod

23 februari 2011 | Vandaag kondigt Saab het nieuwe 9-3 Griffin-gamma aan. De 9-3 Griffin modellen krijgen een opgefrist interieur en exterieur en worden voorzien van een krachtiger motorenaanbod. Als vervanger van de huidige Sport Sedan, Sport-Estate, Cabriolet en 9-3X, onderscheidt het 9-3 Griffin gamma zich door een nieuwe voorbumper, de kenmerkende verlichting in ijsblokdesign en een Griffin badge op de voorste stootstrips. Het instrumentenpaneel, het interieur en de stoelbekleding zijn vernieuwd.

Onder de motorkap genereren de nieuwe 2.0-liter benzinemotoren respectievelijk 163 en 220 pk. Deze krachtbronnen zijn voorzien van directe injectie, variabele kleppentiming en een twin scroll turbo. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werden verlaagd met een gemiddelde van 4% over het volledige Griffin gamma.

Deze nieuwe motoren vullen het huidige aanbod aan van 1.9 TTiD dieselmotoren met 130/160/180 pk. CO2-uitstoot bedraagt 119 g/km. De BioPower-variant van beide benzinemotoren is eveneens leverbaar en een zesversnellingsbak is standaard voor het volledige motorenaanbod.

Saab 9-3 Sport Sedan

Het 9-3 Griffin gamma wordt voorzien van de lampen in ijsblokdesign, al geïntroduceerd bij de nieuwe Saab 9-5 Sedan. De lichtunits, geïnspireerd op de Aero X concept car, hebben een kenmerkende blauw/groene tint in daglicht. De grille is voorzien van een meer prominente, vleugelvorm met het SAAB woordlogo, zoals bij de 9-5 Sedan.

De voorbumpers zijn opnieuw vormgegeven en voorzien van een diepe, trapeziumvormige luchtinlaat, afgewerkt met zwarte, horizontale lamellen, of een exemplaar met honingraat voor de Aero varianten. Breedstralers zijn standaard en de stootstrips op de flanken hebben een Griffin-embleem, afgeleid van de Saab badge. Aan de achterkant vervangt het SAAB-woordlogo de badges op de sierlijst en alle Sport Sedanvarianten zijn voorzien van een spoiler op het kofferdeksel.

Het interieur krijgt een subtiele make-over. Saab introduceert titaniumdelen op het instrumentenpaneel, de versnellingspook, de deurgrepen en het handschoenenkastje, en als optie voor de omlijsting van het instrumentenpaneel. Het Aero-interieur is voorzien van enkele koolstofvezelelementen. Interieurdelen van geborsteld metaal zijn leverbaar als optie.

Saab 9-3 Sport Sedan

Een geweven strook in de kleur 'Shark Grey' is voortaan standaard op de voorstoelen in combinatie met zwarte en parchment lederen bekleding. Terwijl voor de Aero lederen bekleding met contrasterende stiksels wordt geïntroduceerd, geïnspireerd op dat van de Aero X concept car.

Een verdere optimalisatie van de 1.9 TTiD motoren (130/160/180 pk) heeft bijgedragen tot een verlaging van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik, respectievelijk tot 119 g/km en 4,5 l/100 km in de gecombineerde cyclus.

Efficiëntere benzinemotoren leveren een gemiddelde verbetering van 4% qua brandstofverbruik en CO2-uitstoot in de gecombineerde cyclus. Dit is ter aanvulling van een stijging van 10 pk voor de huidige topmotor van 210 pk. Beide nieuwe motoren presteren 163 pk (120Kw/320 Nm) en 220 pk (162 KW/350 Nm) en zijn leverbaar met XWD, de geavanceerde vierwielaandrijving van Saab.

Saab 9-3 Sport Sedan

Het gebruik van variabele kleppentiming en directe injectie verbetert het brandstofverbruik, de uitstootcijfers en de prestaties. Speciale hydraulische klepstoters maken variabele kleptiming mogelijk van in- en uitlaatkleppen afhankelijk van motortoerental en belasting. De voornaamste voordelen zijn een bredere spreiding van het koppel, een hogere maximumsnelheid en een lager brandstofverbruik.

Directe injectie zorgt ervoor dat de brandstof onder hoge druk direct in de verbrandingskamer wordt gespoten. Hierdoor kunnen lucht en brandstof gescheiden worden, wat op zijn beurt zorgt voor een verbeterde verbranding en dus ook een aanzienlijk hoger koppel bij een lager toerental.

Een twin-scroll turbo wordt gebruikt, waardoor het bekende 'turbogat' bij lage toerentallen wordt geëlimineerd. Elke schoep in de turbo wordt gevoed door een apart uitlaatkanaal van een paar cilinders, waardoor de gaspedaalrespons gelijk is aan die van een atmosferische motor.

Saab 9-3 Sport Sedan

De Griffin-reeks is leverbaar vanaf begin mei, prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend.