14 februari 2011
Lancia Thema

Lancia Thema

Lancia onthult nieuwe Thema in Geneve

14 februari 2011 | De nieuwe Lancia Thema maakt zijn debuut in Genève. De nieuwe, achterwielaangedreven Thema is gebaseerd op de Chrysler 300. In oktober wordt de nieuwe Thema beschikbaar in twee uitrustingniveaus (Gold en Platinum) en met drie motoren: een 292 pk sterke 3.6 V6 benzine die gekoppeld is aan een automatische 8-versnellingsbak en een 190 pk of 224 pk sterke 3.0 liter V6 diesel. Deze dieselmotoren zijn gekoppeld aan een automatische vijfversnellingsbak.

De nieuwe Thema is 5084 mm lang, 1507 mm hoog, 1891 breed en heft een wielbasis van 3051 mm. Aan de voorkant verenigt de grille het Lancia logo met horizontale lamellen. De C-vormige koplampen zijn voorzien van LED technologie en DRL-funtie. Dankzij dunne stijlen en de hoek van de voorruit verhogen zowel zicht als de aërodynamica. De nieuwe achterspoiler is subtiel verwerkt in het kofferdeksel. Ook in de achterlichten zit LED-verlichting verwerkt. De verticale 'streep' in de achterverlichting maken de auto ook in het donker zeer herkenbaar.

In het interieur is voornamelijk gebruik gemaakt van "soft touch" materialen en zijn houten details verwerkt in het dashboard, stuur, deuren en midden console. De chromen afwerking en de saffier blauwe verlichting van het nieuwe instrumentenpaneel moeten samen met de twee grote meters een exclusieve touch geven.

De Thema heeft standaard een 8.4-inch groot "Uconnect Touch infotainment center". Via dit infotainmentsysteem kan de navigatie bediend worden, maar tevens de dual-zone climate control, muziek en telefoon.

Lancia Thema

Verschillende componenten zijn speciaal voor de Thema ontworpen, waaronder de multi-link 'wishbone'-vormige voor- en achterwielophanging. De schokdempers zijn eveneens speciaal ontworpen om alle oneffenheden in het wegoppervlak op te vangen.

De nieuwe achterwielaangedreven Lancia Thema biedt keus uit drie verschillende zescilindermotoren. Alle zijn gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De 3.6 V6 benzine die gekoppeld is aan een automatische 8-versnellingsbak en twee 3.0 liter V6 dieselmotoren zijn gekoppeld aan een automatische vijfversnellingsbak.

De Euro 5 "Pentastar V6" benzinemotor levert 292 pk bij 6400 toeren en een maximaal koppel van 353 Nm bij 4800 toeren bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 199 g/km en een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km. Met deze motor en mede dankzji de automatische 8-versnellingsbak, kan de Thema een topsnelheid bereiken van 230 km/h en kan de sprint van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden geklaard worden. De twee Euro 5 dieselmotoren, geleverd door de Italiaanse fabrikant VM, levert respectievelijk 190 of 224 pk. De sterkste levert een maximum koppel van 550 Nm vanaf 1600 toeren.