11 februari 2011
Renault Captur

Renault Captur

Renault onthult Captur

11 februari 2011 | Renault onthult de Captur conceptcar. Door zijn proporties en de welvingen straalt de Captur beweeglijkheid en lenigheid uit, terwijl de auto met zijn gespierde vormen een duidelijk all-terrain karakter heeft. Net als bij de DeZir zijn er geen hoeken of lijnen, maar alleen maar sensuele en natuurlijke vormen. Topsport en atleten vormden de belangrijkste inspiratiebronnen voor Julio Lozano, de ontwerper van de buitenkant van de Captur.

De Captur heeft dezelfde voorkant met de nieuwe merkidentiteit die met de DeZir werd geïntroduceerd. Net als bij deze laatste is het front gebouwd om het uitvergrote logo heen dat tegen een donkere achtergrond is geplaatst waardoor het duidelijk zichtbaar is. De brede voorschermen zijn mat uitgevoerd en accentueren het robuuste karakter van de auto. De richtingaanwijzer wordt 'opgerekt' door LED's die voor een golfbeweging zorgen die over de hele lengte van de carrosserie doorloopt.

Renault Captur

Als de 'hard top' wordt verwijderd, verschijnt er een carbon constructie. Zo kan de Captur omgetoverd worden van coupé naar cabriolet, van een stadsauto naar een all-terrain. Vleugelportieren en 22 inch wielen met zwarte en witte velgen waarvan het motief op de zijkanten ervan doorloopt, benadrukken het sportieve karakter van de auto.

De Captur is uitgevoerd in een warme, oranje kleur als vervolg op de rode DeZir. Deze kleur wordt doorgevoerd in verschillende nuances en materialen, zowel in het interieur als het exterieur.

Renault Captur

Het interieur is hoofdzakelijk oranje en heeft fluorescerende accenten die goed uitkomen door de voortdurende verspreiding van licht. "De thema's die me inspireerden: het menselijke lichaam, outdoor sporten en ook het stedelijke karakter", verklaart Kana Watanabe, designer kleuren en materialen, "Ik wil een auto die warmte en dynamiek uitstraalt".

De luchtigheid die het exterieur design uitstraalt, domineert ook in het interieur. Zo zijn bijvoorbeeld de stoelen gekoppeld aan de middenconsole, waardoor ze lijken te zweven. Het interieur is strak en nutteloze apparatuur is weggelaten. De middenconsole, de portierpanelen en ook het dashboard zijn vervaardigd uit doorzichtig materiaal en ogen daarmee als een 'second skin'.

Renault Captur

De Captur heeft een twin-turbo concept Dieselmotor, gebaseerd op de nieuwe 1.6 dCi. Dankzij de dubbele turbo levert deze motor 118 kW (160 pk) met een cilinderinhoud van 1.6 liter, ofwel een specifiek vermogen van 100 pk/liter vergelijkbaar met dat van motoren zoals die in de Clio RS. Het maximale koppel van 380 Nm is beschikbaar vanaf 1750 t/min. In combinatie met een EDC-versnellingsbak (dubbele koppeling) wordt de CO2-uitstoot beperkt tot 99 g per kilometer.

Captur heeft nog een première: een Visio-system, een innovatie bestaande uit een camera die bovenin de voorruit is ingebouwd en gekoppeld wordt aan rijhulpsystemen. Deze nieuwe techniek zet digitale beelden over de beelden van de weg heen die worden weergegeven op het centrale scherm. Het werkt volgens het principe van de vergrote werkelijkheid waarmee getracht wordt de perceptie van de werkelijke wereld te verbeteren door deze aan te vullen met fictieve elementen.