24 januari 2011
Kia Picanto

Kia Picanto

Vier zuinige motoren voor Kia Picanto

24 januari 2011 | Later dit jaar verschijnt de volgende generatie van de Kia Picanto wereldwijd op de markt. Nederlandse kopers zullen maximaal profiteren van de aanzienlijk teruggedrongen CO2-uitstoot en het verbeterde verbruik van de nieuwe hatchback in het A-segment. De Picanto wordt in Nederland namelijk BPM- en wegenbelastingvrij. Bovendien betaalt de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling.

De nieuwe Picanto beleeft zijn wereldprimeur in maart op de Autosalon van Genève. De nieuwe Picanto is langer dan zijn voorganger, met een verlengde wielbasis, en belooft meer comfort voor de inzittenden en een 27% grotere bagageruimte. Het model wordt voor het eerst geleverd met een keuze uit vijfdeurs en driedeurs varianten en staat op het punt één van de meest concurrerende modellen in het wereldwijde A-segment der stadsauto's te worden.

Kia Picanto

Kopers van de nieuwe Picanto krijgen afhankelijk per markt de keuze uit drie compleet nieuwe en zuinige krachtbronnen: twee versies van de 1-liter driecilinder Kappa-motor (benzine en LPi) en een 1.2-liter viercilinder Kappa benzinemotor. De krachtbronnen worden naar wens en afhankelijk per markt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat.

Het vermogen van de motoren varieert van 69 tot 85 pk, met een maximumkoppel variërend van 94 tot 121 Nm. De uitlaatemissies zijn voor een belangrijk deel teruggebracht, zodat de reguliere Picanto-uitvoeringen een CO2-uitstoot tussen de 95 en 105 g/km noteren. De bi-fuel 1-liter motor levert 82 pk en een koppel van 94 Nm. Het brandstofverbruik loopt uiteen van 4,2 tot 5,9 liter per 100 kilometer, wat bijdraagt aan aanzienlijk lagere gebruikskosten.

Kia Picanto

In Europa worden alle uitvoeringen leverbaar met Kia's brandstofbesparende ISG-technologie, die de emissies verder reduceert, tussen de 90 en 100 g/km, met een verbetert brandstofverbruik variërend van 4,1 tot 5,6 liter per 100 km. Deze gunstige verbruiks- en emissiewaarden zorgen er in Nederland voor dat een groot aantal uitvoeringen van de Picanto zonder BPM wordt geleverd, vrijgesteld is van wegenbelasting en voor zakelijke rijders in het gunstige 14% bijtellingtarief valt.