27 januari 2011
Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg

Volkswagen toont Race Touareg 3

27 januari 2011 | Volkswagen heeft op de autotentoonstelling van Qatar de 'Race Touareg 3 Qatar' onthuld. Dit is de straatversie van de Race Touareg 3, die onlangs een 1-2-3-overwinning in de Dakar Rally behaalde. De straatlegale Race Touareg is vooralsnog alleen een conceptcar.

De Race Touareg 3 Qatar is nauw verwant aan de Race Touareg 3 die succesvol was in de Dakar Rally. Met zijn 228 kW / 310 pk sterke motor sprint de concept car in minder dan zes seconden van 0-100 km/h. De straatversie heeft een licht aangepast koetswerk (breedte: ruim 2 meter) en is daarmee geschikter voor straatgebruik. De Race Toureg 3 Qatar staat op 18-inch lichtmetalen wielen (wedstrijduitvoering: 16-inch).

Volkswagen Touareg

De straatversie van de Race Touareg 3 beschikt over dezelfde sterke veiligheidskooi als de auto waarmee Nasser Al-Attiyah en navigator Timo Gottschalk de eindoverwinning in Le Dakar behaalden. Het interieur is functioneel. De sportieve sfeer wordt benadrukt door met leer beklede kuipstoelen van Recaro en afwerkingsdetails van koolstofvezel en aluminium. Het sportstuur is bekleed met alcantara. De bestuurder krijgt belangrijke informatie over het functioneren van de auto via een digitaal display.

De Touareg wordt geleverd met een 3.6 V6 FSI-motor, als Hybrid met 3.0 TFSI-motor en elektrische assistentie en als 3.0 TDI. Bovendien zijn er twee vierwielaandrijvingssystemen leverbaar. De Touareg wordt standaard geleverd met zelfsperrend Torsen tussendifferentieel. Een Offroad-rijprogramma is daarbij standaard. Door het inschakelen hiervan (via een druk op de knop) worden ABS, EDS en ASR afgestemd op gebruik in het terrein. Bovendien zorgt dit programma voor aangepaste schakelmomenten en voor de activering van de downhill-assistent.

Volkswagen Touareg

De Touareg kan optioneel worden voorzien van het Terrain-Tech-pakket, waarmee de terreinvaardigheid verder toeneemt. De tussenbak van de auto is in deze uitvoering geschikter voor gebruik in zwaar terrein door de toepassing van een lage gearing en een midden- een achterdifferentieel met tot 100% sperwerking. De aanstuur-elektronica kent bovendien vijf modi 1. Onroad, 2. Offroad (met automatische aansturing van de mechanische sperren), 3. Low (Offroad aangevuld met activering lage gearing, aanpassing schakelpunten en niet automatisch opschakelen in automatische modus van de transmissie), 4. Aanvullend blokkeren van het middendifferentieel en 5. Aanvullend blokkeren van het achterdifferentieel.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!