25 januari 2011
Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes F-Cell in 125 dagen rond de wereld

25 januari 2011 | Mercedes-Benz bestaat 125-jaar. Dat jubileum viert het merk aan de hand van het thema '125 jaar innovatie'. Eén van de eerste evenementen die Mercedes-Benz ter ere van het jubileum organiseert, is de "F-Cell World Drive". Een emissievrije Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell (reeds in kleinserieproductie sinds december 2010) rijdt daarbij in 125 dagen rond de wereld. Met de F-Cell World Drive toont Mercedes-Benz aan dat de brandstofcel niet alleen zeer efficiënt is, maar ook geschikt voor dagelijks gebruik. Bovendien vraagt het merk hiermee aandacht voor de ontwikkeling van een wereldwijd netwerk van waterstoftankstations.

De F-CELL World Drive start op 29 januari aanstaande in Stuttgart, de thuisbasis van het concern. De wereldreis voert door 14 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Azië. De finish is ook in Stuttgart. Tijdens de reis wordt de B-Klasse F-Cell blootgesteld aan een breed scala aan (weers)omstandigheden en wegcondities;van snelweg tot onverharde paden. Daarmee is de F-Cell World Drive een prima praktijkproef.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met een brandstofcel. In de B-Klasse F-Cell (een productiemodel!) is al die (praktijk)ervaring gebundeld. De auto beschikt over een elektrisch aandrijfsysteem met een compacte brandstofcel die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. Tanken kost enkele minuten en de actieradius bedraagt 400 km.

Tijdens de F-Cell World Drive maakt de B-Klasse met brandstofcel zijn tankstops bij projectpartner Linde AG. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de distributie van waterstof en beschikt over een wereldwijd dekkend netwerk van filialen.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Met de unieke reis rond de wereld toont Mercedes-Benz aan dat de brandstofceltechnologie een volwassen status heeft bereikt. Echter: om het enorme potentieel van de brandstofceltechnologie optimaal te kunnen benutten, is een dekkend netwerk van tankstations onontbeerlijk. Dit was 125 jaar geleden ook aan de orde toen Gottlieb Daimler en Carl Benz hun eerste auto's bouwde.