25 januari 2011
 

Volkswagen XL1

Volkswagen toont XL1 concept

25 januari 2011 | Op de autotentoonstelling van Qatar (26 - 29 januari) introduceert Volkswagen de XL1. In deze tweezitter is alle innovatiekracht van het merk gebundeld. Het gemiddelde verbruik van slechts 1 liter diesel op 111 km is te danken aan een combinatie van plug-in dieselhybridetechniek, een lichtgewicht constructie en een optimale stroomlijn.

Om het belang van de XL1 voor Volkswagen te onderstrepen is de auto onthuld door de twee hoogste mannen binnen het concern: Volkswagen Groep-voorzitter Prof. Dr. Martin Winterkorn en voorzitter van de Raad van Commissarissen Dr. Ferdinand Piëch. Volkswagen volgt sinds de start van het nieuw millennium de zogenaamde één liter–strategie. Het doel daarvan is het op de markt brengen van een praktische auto die gemiddeld slechts één liter brandstof per 100 km verbruikt. Met het XL1-prototype komt dit doel nu dichterbij.

Volkswagen XL1

De Volkswagen XL1 is een plug-in hybride. Een 0,8-liter tweecilinder TDI-motor (35 kW/48 pk) werkt daarbij samen met een elektrische motor met een vermogen van 20 kW / 27 pk. De elektromotor is samen met een koppeling tussen de TDI-motor en de zeventraps DSG-transmissie geplaatst; deze hybridemodule neemt daarbij de plaats in van het gebruikelijke vliegwiel. Het hybridesysteem omvat daarnaast een lithium-ion batterij die de E-motor voedt. Deze batterij is via het normale stroomnet te laden.

Bij het afremmen fungeert de elektromotor als generator. De elektriciteit die daarbij wordt opgewekt, gaat rechtreeks naar de batterij. Het is mogelijk om met de XL1 maximaal 40 km volledig elektrisch aangedreven en dus (lokaal) emissievrij te rijden. Het gemiddelde verbruik van de geavanceerde aandrijflijn bedraagt mede dankzij het lage totaalgewicht (795 kg) en de zeer gunstige stroomlijn (Cw-waarde: 0,186) een imposante 1 op 111 (0,9 l/100 km) op de standaard testcyclus. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 24 g/km.

Volkswagen XL1

Het lage verbruik is ook te danken aan de hoge mate van efficiency. Om met een constante snelheid van 100 km/h te rijden, heeft de XL1 bijvoorbeeld 6,2 kW / 8,4 pk nodig. Een auto als de Golf TDI (105 pk) met DSG zet daar 13,2 kW / 17,9 pk tegenover. In elektrische modus heeft de XL1 slechts 82 Wh nodig om een kilometer af te leggen.

Met inzet van het volledige vermogen van het hybridesysteem sprint de XL1 in 11,9 s van 0-100 km/h. Bij voluit accelereren fungeert de E-motor met zijn direct beschikbare koppel van 100 Nm als 'booster' voor de TDI-motor (maximaal koppel: 120 Nm). In deze 'boost-modus' bedraagt het gecombineerde koppel 140 Nm. De topsnelheid van de XL1 is begrensd op 160 km/h.

Volkswagen XL1

De E-motor in de XL1 kan de tweecilinder TDI ondersteunen, maar hij kan ook in zijn eentje voor de aandrijving zorgen. Het inschakelen van de elektrische modus gebeurt middels een druk op de knop. In elektrische modus bedraagt de actieradius 40 km. De TDI-motor wordt daarbij uitgeschakeld en door een speciale koppeling 'apart gezet'. De koppeling aan de zijkant van de versnellingsbak blijft gesloten waardoor de DSG-transmissie kan samenwerken met de E-motor.

De carrosserie van de XL1 is gemaakt van CFRP (Carbon Fiber Reinfored Plastic) ofwel met koolstofvezel versterkte kunststof. Het gebruik hiervan heeft grote voordelen op het gebied van gewicht en luchtweerstand. Een vergelijking met een andere Volkswagen: de Golf heeft een Cw-waarde van 0,312 en een frontaal oppervlak van 2,22 m2. De totale luchtweerstandwaarde bedraagt daardoor 0,693 m2 (Cw x frontaal oppervlak). De XL1 heeft een Cw-waarde van 0,186 en een frontaal oppervlak van 1,50 m2 . Zijn totale luchtweerstandwaarde is slechts 0,277 m2 – 2,5 maal zo laag als die van de Golf dus.

Volkswagen XL1

De XL1 is 3,888 meter lang, 1,665 m breed en slechts 1,156 m hoog. Een Polo bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare lengte (3,970 m) en breedte (1,682 m), maar is duidelijk hoger (1,462 m). De hoogte van de XL1 komt overeen met die van een supersportwagen als de Lamborghini Gallardo (1,184 m).

De styling van de XL1 borduurt voort op die van een eerder Volkswagen zuinigheidsprototype: de L1 uit 2009. Dankzij de grotere breedte komt de XL1 echter nog dynamischer over. Het ontwerp staat volledig in het teken van een zo gunstig mogelijk luchtweerstand. Daarom is de XL1 van voren breed en loopt de koest naar achteren steeds smaller toe.

Volkswagen XL1

Hoewel de XL1 geen traditionele grille heeft, is hij door de horizontale lijnvoering van het front duidelijk herkenbaar als Volkswagen. De XL1 beschikt over energiezuinige LED-verlichting (hoofdverlichting en knipperlichten). De lamellen van de luchtinlaten worden elektronisch aangestuurd.