13 januari 2011
Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz onthult nieuwe SLK

13 januari 2011 | Mercedes-Benz onthult de derde generatie van de SLK. De SLK belooft sportiviteit en comfort, een markant design, gebruiksgemak voor alledag en topprestaties met een laag brandstofverbruik. Bovendien is de SLK te voorzien van een panorama-variodak waarvan de kleur kan worden aangepast van licht naar donker getint. Nieuwe vier- en zescilindermotoren zijn standaard voorzien van ECO start-/stopfunctie en tot 25 procent zuiniger dan hun voorgangers.

De ontwerpers hebben de nieuwe SLK een carrosserie meegegeven die de proporties van een roadster benadrukt. Een lang doorlopende motorkap wordt gevolgd door een naar achteren geplaatst compact passagiersgedeelte en een korte achterpartij.

Mercedes-Benz SLK

Aan de voorzijde is de grille volgens het nieuwe merkgezicht van Mercedes-Benz een opvallend kenmerk. Prominent in het midden van de grille is de Mercedes-Benz-ster aangebracht. Het gezicht van de SLK doet denken aan de legendarische 190 SL uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, die door velen als de 'oer-SLK' wordt gezien. De ontwerpers hebben echter niet alleen naar het verleden gekeken, maar ook bewust gezorgd voor een duidelijke verwijzing naar de nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG en de nieuwe CLS. Opmerkelijk: ondanks een steilere frontpartij en een groter oppervlak daalde de cw-waarde van 0,32 voor het voorgaande model tot 0,30 voor de nieuwe SLK, wat voor een roadster een uitstekende score is.

In de basisuitvoering zijn de middenconsole en andere sierdelen in het interieur van geborsteld aluminium. Als optie zijn afwerkingen met donkerbruin glanzend wortelnotenhout of zwart glanzend essenhout leverbaar. De vorm van de vier ventilatie-openingen op het instrumentenpaneel doet denken aan die bij de SLS. De grote ronde meters zijn aan weerszijden van het display van de boardcomputer geplaatst. In het midden van het instrumentenpaneel bevindt zich een kleurenscherm voor de communicatie- en entertainmentfuncties, die zowel door de bestuurder als de bijrijder kunnen worden bediend. Als optie is een analoge klok leverbaar, die in het midden bovenop het dashboard wordt geplaatst.

Mercedes-Benz SLK

Tot de uitrusting behoort verder een met leer bekleed en aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuurwiel en als optie kan er ondermeer worden gekozen voor zonreflecterend leer, dat het opwarmen van de ermee beklede oppervlakten merkbaar verminderd, een fraaie Ambiente-verlichting en, zoals al bij het voorgaande model, de nekverwarming Airscarf.

Voor het eerst biedt Mercedes-Benz bij de nieuwe SLK de keuze uit drie varianten van het lichtgewicht variodak, waarmee de roadster met een druk op de knop in een gesloten coupé verandert en omgekeerd. De basisvariant is een dak in de kleur van de auto. Als alternatief kan voor het panorama-variodak met donker getint glas worden gekozen, en als primeur is er de derde variant: het panorama-variodak met "Magic Sky Control". Door middel van een druk op de knop wordt hierbij het glas naar keuze licht of donker. In de lichte stand is het nagenoeg volledig doorzichtig en zorgt ook bij slecht weer voor een 'open' gevoel, in de donkere stand biedt het glas schaduw en voorkomt bij sterke straling van de zon het opwarmen van het interieur.

Mercedes-Benz SLK

Voor de SLK hebben de aerodynamica-ingenieurs van Mercedes-Benz als alternatief voor het gebruikelijke windschot een bescherming met roterende schijven ontwikkeld. Deze schijven zijn draaibaar aan de achterkant van de rolbeugel bevestigd, waar ze door bestuurder of passagier snel naar het midden van de auto gericht kunnen worden, waardoor de luchtstromen van achteren in goede banen worden geleid.

Bij de marktintroductie van de nieuwe SLK kan worden gekozen uit een drietal uitvoeringen, allemaal voorzien van nieuwe motoren met directe inspuiting. De viercilindermotoren in de SLK 200 BlueEfficiency en de SLK 250 Blueefficiency halen uit een cilinderinhoud van 1796 cc respectievelijk 135 kW/184 pk en 150 kW/204 pk.

Mercedes-Benz SLK

Met de als optie leverbare zeventraps automatische transmissie 7G-Tronic Plus verbruikt de SLK 200 volgens de gecombineerde NEDC-norm 6,1 liter brandstof per 100 km, wat overeenkomt met een uitstoot van 142 gram CO2 per kilometer. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 7,0 seconden, de topsnelheid bedraagt 237 km/u (240 km/u in de handgeschakelde versie).

De SLK 250 BlueEfficiency is standaard voorzien van de automatische transmissie 7G-Tronic Plus en verbruikt 6,2 liter per 100 kilometer (uitstoot 144 gram CO2 per kilometer). De acceleratie van 0-100 km/u duurt 6,6 seconden, de topselheid ligt bij 243 km/u.

Mercedes-Benz SLK

De V6-motor van de SLK 350 BlueEfficiency haalt uit 3498 cc een vermogen van 225 kW/306 pk. Daarmee accelereert de auto in 5,6 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, het verbruik volgens NEDC-norm ligt bij 7,1 liter per 100 km (167 gram CO2 per kilometer). De V6-motor is volledig nieuw ontwikkeld. De belangrijkste kenmerken: directe inspuiting van de derde generatie, piëzo-injectoren en multi-spark-ontsteking. Het brandstofverbruik, dat tot 25 procent lager ligt dan bij het voorgaande model, is onder andere ook te danken aan het ECO-start-/stopsysteem, dat in alle uitvoeringen standaard is.

Ook voor het onderstel kan worden gekozen uit drie varianten. Standaard is een onderstel met stalen veren. Als optie kan worden gekozen voor een sportonderstel met stuggere veren en dempers voor een sportievere rijbeleving. Voor wie meer wil is er een Dynamic Handling package dat ondermeer bestaat uit een onderstel met elektronisch gestuurde, continu verstelbare demping, directere besturing en de door Mercedes-Benz ontwikkelde "Torque Vectoring Brake", die door het afremmen van het achterwiel aan de binnenkant zorgt voor een beter bochtgedrag.

Mercedes-Benz SLK

De constructie van de nieuwe SLK is verbeterd ten opzichte van de voorganger. Zo zijn nu de motorkap en de spatborden van aluminium. De SLK is voorzien van tal van moderne assistentiesystemen, waaronder standaard het door Mercedes-Benz ontwikkelde "Attention Assist", dat vermoeidheid bij de bestuurder herkent, en als optie het preventieve beschermingssysteem "Pre-Safe" en de "Pre-Safe"-remmen, die bij herkenning van een dreigend ongeval zelf ingrijpen. Tot de overige opties behoren het Intelligent Light System met vijf verlichtingsfuncties en een maximum-snelheidsassistent, die de op borden aangegeven geldende maximiumsnelheid met behulp van een camera herkent en op het dashboard weergeeft.