10 januari 2011
Ford C-Max

Ford C-Max

Ford toont C-Max Energi en C-Max hybrid

10 januari 2011 | De C-MAX Energi en de C-MAX Hybrid maken hun debuut op de North American International Auto Show van 2011. De C-MAX Energi is de eerste elektrische, oplaadbare hybride productieauto van Ford, die begin 2012 op de markt komt. Naar verwachting krijgt deze auto de AT-PZEV-status (Advanced Technology Partial Zero Emissions Vehicle). De C-MAX Hybrid is een nieuwe generatie volledig hybride versie van de vijfpersoons gezinsauto.

De C-MAX Energi is gebaseerd op de nieuwe C-MAX en heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer wanneer gebruik wordt gemaakt van zowel de accu als de motor. Er is ook een "C-MAX Hybrid". Deze auto maakt gebruik van de hybride techniek van Ford en is uitgerust met een lichter, kleiner lithium-ionaccusysteem.

Ford C-Max

De aankomende (oplaadbare) hybride auto's maken gebruik van lithium-ionaccusystemen (Li-ion). Li-ionaccu's bieden een aantal voordelen ten opzichte van de NiMH-accu's (nikkelmetaalhydride) die in de huidige hybride auto's worden gebruikt. Ze zijn in het algemeen 25 tot 30 procent kleiner en 50 procent lichter, zodat ze gemakkelijker in een auto passen en kunnen worden getuned om het vermogen en de acceleratiesnelheid te verhogen, of om de hoeveelheid beschikbare energie en daarmee de actieradius te vergroten.

Dagelijks opladen wordt aanbevolen voor de C-MAX Energi, zodat maximaal gebruik kan worden gemaakt van de elektrische rijmodus. Dagelijks opladen is evenwel niet noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van de auto. Dankzij de efficiency van het accusysteem kan de oplaadbare hybride 's nachts op eenvoudige wijze volledig worden opgeladen via een standaardstopcontact. De C-MAX Hybrid hoeft niet te worden opgeladen.

Ford C-Max

De C-MAX Energi heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer bij gebruik van zowel de accu als de motor, en dat is meer dan welke andere elektrische auto dan ook, of het nu een oplaadbare hybride of een elektrische auto met een uitgebreide actieradius betreft. Door het opladen van de oplaadbare hybride kunnen klanten een aanzienlijk grotere actieradius behalen in de volledig elektrische modus en kunnen ze het gebruik van de geïntegreerde benzinemotor drastisch beperken.

Wanneer de stekker van de snoerset wordt aangesloten op het oplaadpunt van de C-MAX Energi, dat zich voor het gemak bevindt tussen het portier van de bestuurder en de voorwielkuip, wordt een lichtring geactiveerd die tweemaal rondom de aansluiting oplicht om aan te geven dat de auto is aangesloten. De lichtring licht vervolgens per kwadrant op terwijl de auto wordt opgeladen. Als een kwadrant knippert, wordt het opladen uitgevoerd. Als een kwadrant continu is verlicht, is het opladen tot zover voltooid. Wanneer de volledige ring continu is verlicht, is de auto volledig opgeladen.

Ford C-Max

De Focus Electric en C-MAX Energi worden ook uitgerust met een pakket intelligente bestuurdersinformatiesystemen, aangestuurd door een unieke versie van het MyFord Touch-bestuurderssysteem. Zodoende is het mogelijk het brandstofverbruik tot een minimum te beperken, de elektrische actieradius te vergroten, de meest milieuvriendelijke route te plannen en het oplaadproces te beheren.

Eigenaren van de Focus Electric en C-MAX Energi in Noord-Amerika kunnen ook buiten de auto continu contact houden met de auto via de mobiele telefoon met behulp van de door Ford ontwikkelde mobile-applicatie.