7 januari 2011
Ford Focus

Ford Focus

Ford presenteert elektrische Focus

7 januari 2011 | Ford onthult de Focus Electric. De emissievrije versie van deze Ford is de eerste van een serie hybrids, plug-in hybrids en volledig elektrische auto's dat in 2013 in zijn geheel in Noord-Amerika en Europa leverbaar zal zijn. De Focus Electric wordt eind 2011 geïntroduceerd. De auto kan thuis in een tijdsbestek van drie tot vier uur volledig worden opgeladen met behulp van een aan de muur gemonteerd 240-volt oplaadstation.

De Focus Electric is uitgerust met nieuwe voorzieningen en technologieën, waaronder een unieke versie van het MyFord Touch-bestuurderssysteem speciaal voor elektrische auto's, een nieuwe oplaadvoorziening op basis van Microsoft-technologie en een smartphone-applicatie genaamd "MyFord Mobile" waarmee eigenaren hun elektrische auto op afstand kunnen bedienen.

De Focus Electric die in Noord-Amerika op de markt komt, wordt gebouwd in de assemblagefabriek van Ford in Wayne (Michigan), waar de voor het productieproces benodigde elektriciteit gedeeltelijk wordt geleverd door een van de grootste zonne-energiesystemen van de staat Michigan. Binnenkort valt de definitieve beslissing over de productielocatie van de Focus Electric voor de Europese markt.

Ford Focus

Eigenschappen als stuurgedrag, handelbaarheid en remcapaciteiten van de Focus Electric komen volgens Ford overeen met die van de Focus-modellen met een verbrandingsmotormotor.

De Focus Electric is uitgerust met diverse standaardveiligheidsvoorzieningen waaronder zes airbags en ETC (Electronic Traction Control), aangevuld met een hands-free SYNC-telefoonaansluiting en MyKey voor Noord-Amerika. Verder zijn in de auto uiterst milieuvriendelijke materialen gebruikt, zoals stoelzittingen van Bio Foam en bekleding van gerecycled materiaal.

Andere standaardvoorzieningen in de Ford Focus Electric voor Noord-Amerikaanse klanten zijn onder meer een unieke versie van de MyFord Touch-bestuurderstechnologie, 17-inch aluminium velgen met 15 spaken, een 60/40 achterbank, startknop, AM/FM/CD/MP3 Sony audio met negen luidsprekers, Sirius®-satellietradio met Travel Link, HD Radio en een spraakgestuurd navigatiesysteem.

Ford Focus

De eigenaar van een Focus Electric krijgt een heel pakket aan bestuurdersinformatiesystemen die zijn bestemd voor gebruik binnen en buiten de auto. Deze systemen helpen bij het oplaadproces, bepalen de meest milieuvriendelijke route, controleren de oplaadstatus en optimaliseren de efficiency voor een maximale actieradius.

In de Ford Fusion Hybrid gaf de groeiende tak met bladeren van de eerste generatie "SmartGauge" met "EcoGuide" een indicatie van de energiezuinigheid van de auto. In de clusterdisplay van de Focus Electric worden nu blauwe vlinders gebruikt om aan te geven wat de extra actieradius is, bovenop de afstand die naar het oplaadpunt moet worden afgelegd. Hoe meer vlinders, hoe groter de extra actieradius.

De ontwerpers van Ford lieten zich inspireren door het zogenoemde vlindereffect, waarbij een kleine verandering, zoals de keus voor een elektrische auto, een enorme invloed kan hebben. Om deze boodschap te versterken, wordt aan het einde van elke rit een scherm weergegeven met de afgelegde afstand, het aantal kilometers dat is gewonnen door regenererend remmen, het energieverbruik en de brandstof die is bespaard door elektrisch te rijden.

Ford Focus

Toekomstige eigenaren van de Focus Electric zullen de door Ford ontworpen lithium-ionaccu naar verwachting dagelijks thuis opladen, met behulp van het aanbevolen aan de muur gemonteerd 240-volt oplaadstation dat afzonderlijk verkrijgbaar is of met het 120-volt snoer dat bij de auto wordt geleverd. Wanneer de Focus Electric is aangesloten, zet de ingebouwde acculader de wisselstroom van het elektriciteitsnet om in gelijkstroom om de vloeistofgekoelde/-verwarmde accu op te laden.

De Focus Electric wordt aangedreven door een lithium-ionaccusysteem dat door Ford is ontworpen in samenwerking met leverancier LG Chem. Het accusysteem gebruikt verwarmde en gekoelde vloeistof om de accuduur en de brandstofvrije actieradius te optimaliseren.

Warmtebeheer van lithium-ionaccusystemen is van cruciaal belang voor een succesvol gebruik van volledig elektrische auto's. De Focus Electric gebruikt een actief vloeistofgekoeld/-verwarmd systeem om de temperatuur in het grotere, complexere lithium-ionaccusysteem in te stellen en te reguleren.

Ford Focus

Het actieve vloeistofsysteem verwarmt of koelt een koelvloeistof voordat deze door het koelsysteem van de accu wordt gepompt. Zo wordt de temperatuur in het hele systeem gereguleerd ongeacht invloeden van buitenaf. Op warme dagen absorbeert de gekoelde vloeistof hitte van de accu's, waarna de warme vloeistof via een radiator wordt afgekoeld voordat de vloeistof weer door het koelsysteem wordt gepompt. Op koude dagen wordt de accu verwarmd door verwarmde vloeistof, waarbij de temperatuur van het systeem langzaam op een niveau wordt gebracht waarbij oplaadenergie op efficiënte wijze wordt opgenomen en er genoeg vermogen wordt geleverd voor de gewenste voertuigprestaties.