8 december 2010
Ford Focus

Ford Focus

Ford maakt motorenaanbod nieuwe Focus bekend

8 december 2010 | De nieuwe Ford Focus staat vanaf het eerste kwartaal van 2010 in de showroom van de Nederlandse dealers. Ford heeft bij de ontwikkeling van de Focus extra aandacht geschonken aan schone en zuinige krachtbronnen. Het directe resultaat zijn bijvoorbeeld de nieuwe 1.6-liter EcoBoost-motoren, die deel uitmaken van een compleet nieuwe generatie compacte, efficiënte benzinemotoren met een lage CO2 -uitstoot.

De Focus met 1.6 16v EcoBoost-motor levert 182 pk/134 kW en valt toch in het segment met 20% bijtelling voor zakelijke rijders. Deze EcoBoost-motor heeft een koppel van 240 Nm tussen 1.600 en 5.000 tpm, en van 270 Nm in de overboost modus. De topsnelheid van de Focus 5-deurs hatchback met deze 182 pk sterke 1.6 16v EcoBoost motor bedraagt 222 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 7,9 seconden. Toch zijn het gemiddelde brandstofverbruik en de CO2-emissie vastgesteld op respectievelijk 6,0 liter/100 km en 139 g/km.

Ford Focus

Nog twee voorbeelden van de nieuwe line-up aan motoren voor de Focus zijn de vernieuwde 1.6 TDCi commonrail turbodiesels van 95 of 115 pk. De 115 pk sterke versie beschikt bovendien over een 'overboost' modus bij snel accelereren, waardoor extra trekkracht vrijkomt. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze twee TDCi-motoren is volgens Ford 4,2 liter/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km.

Zowel de vier beschikbare 1.6 benzinemotoren als de twee 1.6 TDCi diesels laten een CO2-uitstoot noteren die lager ligt dan respectievelijk 140 g/km en 116 g/km. Dit geldt voor zowel de 4-deurs sedan, de 5-deurs hatchback als de wagon.

Ford Focus

De nieuwe Ford Focus is voorzien van een groot aantal ECOnetic-technologieën die het brandstofverbruik en de impact op het milieu helpen verlagen. Het ECOnetic Technology-programma voor de Ford Focus omvat voorzieningen als het start/stop-systeem (standaard op de meeste motoren), het Eco Mode bestuurdersinformatiesysteem, Smart Regenerative Charging en Active Grille Shutter, de actieve grille-afsluiting.

De "actieve grille" opent alleen wanneer dat noodzakelijk is om de motor te koelen. Het systeem maakt gebruik van luchtkanalen om de luchtstroom door de grille naar het koelsysteem en het motorcompartiment te dirigeren. Wanneer lucht gewenst is om de motor te koelen openen de luchtkanalen. In andere gevallen worden ze gesloten en vermindert de aerodynamische weerstand aanzienlijk. Wanneer de kanalen volledig gesloten zijn, kan de luchtweerstandafname door de actieve grille-afsluiter voor een 2 procent lagere CO2-uitstoot zorgen.

Ford Focus

Een positief gevolg van de inspanningen van Ford om een zo laag mogelijk verbruik te bewerkstelligen, is dat de zakelijke rijder in Nederland kan profiteren van een gunstige fiscale bijtelling. De Nederlandse prijzen en specificaties van de nieuwe Ford Focus worden in de tweede helft van december bekend gemaakt.